Toyota afslører elbilen Urban Cruiser, der er udviklet sammen med Suzuki. Billigere batteritype i to størrelser skal holde prisen nede.
Helt som ventet afslører Toyota nu elbilen Urban Cruiser. Den 4,3 meter lange SUV er nemlig teknisk identisk med den eVitara som Suzuki afslørede for en måned siden. Suzuki, som Toyota ejer knapt fem procent af, har udviklet bilen og skal også bygge begge biler. I Indien, hvor omkostningerne er lave. Derfor deler de to biler også al teknik – kun mindre designforskelle på fronten adskiller de to biler.
Efter den større bZ4X er Urban Cruiser Toyotas blot anden dedikerede elbil til det europæiske marked.
To batteristørrelser
Som Suzuki eVitara er Toyota Urban Cruiser en 4,3 meter lang elbil i klassisk kantet SUV-stil med rustikke skærmbeskyttere og mulighed for firehjulstræk.
Basismodellen nøjes dog med forhjulstræk og et batteri på beskedne 49 kWh. Elmotoren er også blandt markedets mere moderate med en ydelse på 106 kWh (144 hk).
Urban Cruiser kommer også med et større batteri på 61 kWh, der enten kan kombineres med forhjuls- eller firehjulstræk. Med forhjulstræk yder motoren 128 kW (174 hk), mens en ekstra elmotor på bagakslen løfter ydelsen til 135 kW (184 hk) i 4WD-udgaven.
250.000 kr.
Begge batterier er af LFP-typen (litium-jern-fosfat), der ikke har samme energitæthed som litium-ion, men er billigere og angiveligt mindre følsom over for opladninger til 100 pct. Toyota opgiver endnu ingen rækkevidde-tal, men et kvalificeret bud lyder på henholdsvis 350 og 400 km efter WLTP-normen med det lille og store batteri.
Toyota er først klar med danske priser til januar, når det bliver muligt at bestille bilen hos danske Toyota-forhandlere og på toyota.dk. Den danske Suzuki-importør har dog meldt ud, at den identiske eVitara skal begynde under 250.000 kr. Dermed har vi også en god indikation på, hvad Toyota Urban Cruiser skal koste. Der er trods alt grænser for, hvor meget ekstra Toyota kan tage for navnet, når de to biler i så høj grad deler teknik.
Lav vægt og god plads
Mens rækkevidden ikke kommer til at sætte nye standarder, har Urban Cruiser flere attraktive egenskaber.
Blandt dem er en relativt lav vægt på 1.700 kg for basisudgaven med forhjulstræk. Her aner man Suzukis indflydelse – Suzuki er specialister i lette minibiler og fremstiller også motorcykler. Lav vægt forbedrer effektiviteten og giver et solidt udgangspunkt for gode køreegenskaber.
En dedikeret platform til elbiler gør det også muligt at udnytte pladsen bedst muligt. Akselafstanden på hele 270 cm lover godt for pladsen. Ikke mindst på bagsædet, der kan længdeforskydes, så du kan prioritere benplads over bagageplads – og omvendt.
Fysiske knapper og to skærme
Endelig tilbyder førerpladsen et godt miks af to 10-tommer skærme og masser af fysiske betjeningsknapper i rattet og midterkonsollen. Det lægger op til en mere intuitiv betjening, hvor mange funktioner klares med et hurtigt tryk på en knap, i stedet for at du som chauffør skal trykke og swipe dig gennem skærm-menuer.
Alle udgaver af Urban Cruiser er også udstyret med en energisparende varmepumpe og en manuelt styret batteriforvarmer, der gør det muligt at lynlade ved lave temperaturer. Begge detaljer er en klar fordel i det danske vinterhalvår.
Urban Cruiser har officiel verdenspremiere på biludstillingen i Bruxelles i Belgien til januar. De første biler forventes til Danmark til sommer.
Fakta: Toyota Urban Cruiser
Kompakt el-SUV med for- eller firehjulstræk samt 18 eller 19-tommer hjul.
Længde/bredde/højde: 429/180/164 cm
Akselafstand: 270 cm
Vægt: 1.700 til 1.900 kg (anslået)
Batteri: 49 eller 61 kWh
Ydelse: 106 til 135 kW (144 til 184 hk)
Rækkevidde: Ca. 400 km WLTP med stort batteri (anslået)