Her er verdens dårligst sælgende Volvo

Stort set ingen vil købe den største Volvo nogensinde, den Kina-baserede EM90 – og det siger noget om, at biltypen MPV er tæt på stendød.

Var det noget med en 5,2 meter lang Volvo med plads til seks voksne i komfortable Sofaro-stole (navnet er ikke tilfældigt), lydsvag eldrift og komfortabel luftaffjedring? Pakket ind i et firkantet MPV-design, der må få Volvo-fans til at mindes klassikerne 240, 740 og 850?

I Kina er der et pænt marked for den slags luksus-MPVere. Bare ikke, når der står Volvo på bagsmækken.

I marts solgte Volvo 33 EM90 i Kina. Det er – diplomatisk udtrykt – ikke specielt mange på verdens største bilmarked med over én milliard forbrugere. Lægger man salget sammen for årets første tre måneder, kan salget presses op på 140 biler. Det gør EM90 til Volvos suverænt dårligst sælgende model.

Med en længde på 5,2 meter er der masser af plads i EM90.
Baseret på en Zeekr

EM90 lever da heller ikke op til Volvos egne forventninger. Som del af Geely-koncernen har Volvo blot ændret en smule på designet af MPVen Zeekr 009 og sat Volvo-logoer på front og bagende. Tanken var, at det europæiske navn kunne tilføre MPVen noget prestige og gøre EM90 for de mere kræsne kinesere med hang til store, komfortabel luksus-MPVere.

Sådan er det altså ikke gået.

”I Kina findes der omkring 100 bilmærker. Hver by har sit eget mærke, som man er stolte over, og det er ikke let at for udenlandske bilmærker at klare sig i konkurrencen,” forklarer økonomen Claes Hemberg til bilmediet Carup.

Kineserne køber kinesisk

Faktisk er Volvo ikke et specielt veletableret mærke i Kina – i modsætning til andre europæiske bilmærker som VW og Mercedes. Som i øvrigt også taber terræn på verdens største bilmarked. De hjemlige kinesiske bilmærker er nemlig inde i rivende udvikling, og det får i stigende grad kinesiske forbrugere til at foretrække deres ’egne’ bilmærker. De oplever, at de kinesiske biler både er blevet bedre og langt billigere.

Lækker luksus-lounge stemning i Volvo EM90 – men kineserne er ligeglade.

Endelig er der også stor forskel på kinesiske og europæiske bilkøbere.

”Forbrugerne er meget forskellige i Kina og Europa. Mens den gennemsnitlige bilkøber i Europa er 55 år gammel, er den kinesiske bilkøber 34 år. I det her tilfælde handler det om, at kinesiske forbrugere nok ikke forstår produktet,” siger Claes Hemberg om Volvos problemer med at sælge EM90.

Det er også en kendt sag, at kineserne lægger stor vægt på software og plads på bagsædet, mens europæerne går meget op i køreegenskaber.

Verden vil have SUV

Kinesernes mangel på interesse for Volvo EM90 understreger en anden, tydelige tendens: Verdens bilkøbere fortsætter med at foretrække SUVere, der mere end nogen anden biltype har afløst netop MPVerne som den foretrukne, hvis man ønsker plads og praktiske egenskaber. Lad så være, at SUVerne notorisk tilbyder mindre plads end tilsvarende MPV-modeller. Bilmoden er skiftet og de tre bogstaver SUV har udkonkurreret MPV fuldstændigt.

Ifølge de nyeste tal sidder SUVere nu på mere end halvdelen af det globale bilsalg. Kigger man isoleret på salgstallene for Volvo EM90, er der ikke meget der tyder på, at MPVerne får comeback lige foreløbig.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here