VW afslører sit elektriske flagskib: ID.7 er det elektriske svar på en Passat, fem meter lang, med næsten 300 hk og op til 700 km rækkevidde.
I dag faldt sløret endelig for en af årets mest spændende elbils-nyheder: VW ID.7 – en knapt fem meter lang hatchback, der både kan beskrives som VW’s flagskib, en elektrisk Passat og ikke mindst et længe ventet bud på en elbil til firmabilister, der ønsker sig noget andet end de allestedsnærværende SUV’ere.
De fleste facts om ID.7 var sluppet ud på forhånd, så den store spænding bestod i, hvordan bilen ser ud, når camouflagen er væk. Det korte svar er lang: ID.7 strækker sig hele 496 cm over asfalten og er dermed VW’s længste model. Faktisk er ID.7 så stor, at den vokser ud af firmaklassen og ind i overklassen, hvor konkurrenterne – i hvert fald størrelsesmæssigt – hedder Mercedes EQE, Tesla Model S og snart BMW i5.
Her skal vi nok lige skylle efter med et stort og køligt tysk glas Bier vom Fass: ID.7 bygger på den kendte MEB-platform, som de dyrere rivaler – med al respekt – nok vil betakke sig for at blive sammenlignet med én til én. Og så alligevel. VW overrasker med flere teknologiske tigerspring, der kan giver underhunden reel wouw-effekt – det vender vi tilbage til…
Masser af plads
Først skal vi uddybe svaret på, hvordan den produktionsklare ID.7 præsenterer sig.
Designet er mere elegant end dynamisk med bløde, svungne linjer. ID.7 er en verdensbil, der både skal ramme smagen i Europa, Kina og USA og derfor leder øjet forgæves efter frække eller markante detaljer. En anden forklaring er ønsket om lav vindmodstand. Og det er lykkedes; med en vindmodstandskoefficient på 0,23 glider ID.7 lige så let gennem vinden som Hyundai Ioniq 6 og Tesla Model 3, som må forventes at blive de primære konkurrenter.
Med en akselafstand på lige knap tre meter har ID.7 bagsædeplads som i en ministerlimousine. Korslagte ben er intet problem her. Foran kan du opgradere til nye, eljusterbare forsæder med indbygget massage og afkøling eller varme. Og bagude napper bagagerummet 532 liter under den praktiske bagklap, der løfter bagruden med op. Det kan hverken EQE eller i5, og det giver ID.7 en praktisk fordel.
Det lange karrosseri giver også mulighed for at lægge et større batteri i ID.7. Standard bliver det kendte på 77 kWh i standardudgaven Pro, hvilket angiveligt rækker til 615 km på en opladning. Altså ret præcist samme rækkevidde som rivaler som Hyundai Ioniq 6 og Tesla Model 3 Long Range disker op med. I topmodellen Pro S vokser batteriet til 86 kWh , hvilket giver en rækkevidde på 700 km. Det er rekord i klassen – faktisk er det p.t. kun slagkrydseren Mercedes EQS, der med 770 km tilbyder længere rækkevidde.
Ladetiden er noget hurtigere end vi kender det fra VW modeller som ID.3 og ID.4. 170 kW for det ’lille’ batteri – 200 kW for det store. Det betyder, at du kan lade fra 10-80 pct. på 20-25 minutter.
Større skærm, bedre software
Batteriet leverer strøm til en helt ny elmotor, der både er mere effektiv og kraftigere end den, vi kender vi VW’s øvrige elbiler. Effekten er 210 kW eller 286 hk – hvilket sjovt nok er det samme som i førnævnte Mercedes EQE. Modsat nogle af VW’s andre elmotorer kræver den nye 210 kW-motor ikke et næsten fuldt opladet batteri for at levere alle sine kræfter. Motoren ligger over bagakslen og trækker på baghjulene. Om der kommer en mindre basismotor eller kraftigere udgaver med firehjulstræk oplyser VW ikke.
Og VW har mere i den tekniske godtepose. Sætter du dig i førersædet springer den 15-tommer store infoskærm, der nu styres af VW’s version 4.0 styresystem, i øjnene. Det skulle være en klar forbedring af det nuværende system, der har høstet en del kritik. Ifølge VW er softwaren hurtigere, menustyringen mere intuitiv og så skulle stemmestyringen – kaldet IDA, der også taler dansk – være markant forbedret.
Head-up display bliver standard
Selv om skærmen er vokset til Tesla-størrelse har ID.7 et lille digitalspeedometer bag rattet. Endnu mere iøjnespringende er et avanceret head-up display, der kaster informationer om fart og navigation op foran bilen. Altså ikke bare på forruden – du ser informationerne længere ude, hvilket er rarere for øjet og gør det muligt at holde øje med hastigheden og vejen på samme tid. Det såkaldte ’udvidede’ head-up display bliver standard på ID.7.
En anden teknisk lækkerbisken er ventilationsanlægget, der angiveligt er fri for træk. Inspirationen kommer fra det for længst pensionerede flagskib Phaeton, der var berømt for sine skjulte luftdyser. Systemet kan angiveligt også programmeres til at køle eller opvarme kabinen, umiddelbart før du sætter dig ind i bilen.
På listen over ekstraudstyr finder vi også ting, der giver ID.7 noget ekstra og lige så godt kunne stå i brochurer for BMW og Mercedes. Det gælder f.eks. adaptive støddæmpere, der skal gøre kørslen særdeles komfortabel og et panoramaglastag, hvor du med tryk på en knap kan gøre det gennemsigtige glas mælkehvidt for at dæmpe sollyset.
Kan bestilles til sommer
Det er den slags detaljer, der understreger, at VW har store ambitioner for ID.7. Det store spørgsmål, som ingen desværre kan svare på endnu er, hvad herlighederne skal koste. Og dermed heller ikke, hvor VW vil placere ID.7 i forhold til Tesla, der med flere markante prisnedsættelser har lagt et enormt pres på konkurrenterne og lige nu øger markedsandelen i Danmark og resten af verden.
Hvilkenbil gætter på, at priserne herhjemme kommer til at ligge et stykke over Model 3. VW’s argumenter for at tage mere, vil være plads og komfort. Samtidig henvender ID.7 sig i høj grad til firmabilister, hvor vejledende udsalgspris spiller en mindre rolle.
Omvendt er der grænser for, hvor dyr ID.7 kan være. Mens der utvivlsomt er et marked for en mere lav og traditionelt designet firmaklassebil, er interessen for høje SUV-typer usvækket. Samtidig er Tesla Model 3 lige nu så godt et tilbud, at der både skal spændende teknologi og rimelige priser til for at udgøre et reelt alternativ. Vi vurderer, at VW højst kan tage en merpris på 50.000 kr. for ID.7 med 615 km rækkevidde sammenlignet med en Model 3 Long Range – og så ender vi på 440.000 kr. Så er der også plads til at lancere en basisudgave med 204 hk eller mindre, der måske kan presses under den magiske 400.000 kroners grænse. I den anden retning vil Pro S med det store batteri nærme sig den halve million – og det kan den meget lange rækkevidde formentlig godt retfærdiggøre.
De endelige priser forventes at blive offentliggjort til sommer, når der åbnes op for forhåndsbestillinger. De første biler til danske kunder forventes at kunne leveres til oktober. Til den tid ved vi også, om der opstår leveringstid på ID.7 eller om produktionen på fabrikken i tyske Emden er gearet til succes. Og jo – i løbet af foråret ser vi også en stationcar-udgave af ID.7, alt andet ville være utænkeligt for den elektriske Passat.
Fakta: VW ID.7
Elektrisk hatchback med baghjulstræk
Længde: 496 cm
Bredde: 186 cm
Højde: 154 cm
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 532 liter
Vægt: ca. 2.300 kg
Påhængsvægt: 1.200 kg
Elmotor: 286 hk/545 Nm
Pro: Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
Rækkevidde: 615 km
Ladeeffekt: 170 kW
Pro S: Batteri (brutto/netto): 91/86 kWh
Rækkevidde: 700 km
Ladeeffekt: 200 kW
Forventet pris (Hvilkenbils vurdering):
Pro: fra ca. 440.000 kr.
Pro S: fra ca. 480.000 kr.