Her er VW's folkelige elbil – med nyt navn

Smugkig og navneforandring: VW løfter næsten hele sløret for den kompakte elbil, der kommer i 2026. Navnet bliver ID. Polo og ID. Polo GTI.

På mandag åbner Europas største biludstilling i München. Flere spændende biler får verdenspremiere. Blandt dem VW's stærkt hypede kompaktbil, som vi hidtil har kendt under navnet ID. 2all. Men i dag tyvstarter VW for at løbe med al opmærksomheden og løfter stort set hele sløret for den nye elbil – og ikke mindst bilens rigtige navn.

Fra 2all tilbage til Polo

VW ID. 2all bliver - som ventet – til ID. Polo. En godt fire meter lang elbil, der placerer sig lige under VW ID.3. Vi får også et nyt kig på bilen, der dog stadig er iført kamuflage-folie. Men grundformen er tydelig: Som lovet vender VW med ID. Polo tilbage til et mere klassisk VW-design, der minder langt mere om de nuværende Polo og Golf-modeller end de mere futuristiske elbiler ID.3 og ID.4.

Derfor giver det naturligvis også god mening at vende tilbage til et velkendt og populært modelnavn som Polo.

"Vores mange ikoniske modelnavne er fast forankret i folks bevidsthed. De står for et stærkt brand og legemliggør egenskaber som kvalitet, tidløst design og teknologier for alle. Derfor tager vi vores velkendte navne med ind i den elektriske tidsalder. ID. Polo er kun begyndelsen," siger VW-chefen Thomas Schäfer om den nye, ’gamle’ navne-strategi.

Flere navneskift på vej

Som Schäfer kraftigt antyder, kan vi altså se frem til elbiler, der fremover får navne som ID. Polo, ID. Tiguan og ID. Passat i stedet for numre som 3, 4 og 7.

Som de større elbiler, kan ID. Polo fås med oplyst VW-logo.

"Vores biler ledsager ofte mennesker i mange år – de former minder og livsfaser. En model som Polo viser, hvor kraftfuldt et navn kan være: det står for pålidelighed, personlighed og historie. Netop derfor giver vi igen vores ID.-modeller navne, der vækker følelser og er forankret i folks hverdag," uddyber Martin Sander fra VWs ledelse for salg og marketing.

På sigt skal vi forvente, at også ID-betegnelsen glider ud – formentlig på den anden side af 2030 sammen med de sidste fossil-modeller. Når først fossilbilerne er udfaset, giver det ingen mening at kalde elbiler for ID.

Lanceres efteråret 2026

De to nye, kompakte elbiler ID. Polo og den sportslige ID. Polo GTI kommer begge på markedet næste år. Herhjemme ser vi dem i løbet af efteråret – angiveligt til priser fra ca. 185.000 kr. før eventuelle afgifter.

De indtager også begge scenen, når biludstillingen IAA åbner i München på mandag, men stadig iført kamuflage-folie.

Modsat ID.3 har ID. Polo forhjulstræk. Opladning sker fra forskærmen. De bagerste dørhåndtag er gemt oppe i ruden.

Kigger man nærmere på de fotos, som VW netop har frigivet, viser de et næsten konservativt, klassisk VW-design, der lægger sig tæt op af den eksisterende Polo. Linjerne er næsten vandrette, hvilket giver bilen et solidt udtryk. De store hjul – tilsyneladende 20-tommer på GTI-udgaven – kender vi fra elbiler, mens det relativt store luftindtag i fronten øger ligheden med fossilbiler.

Hjulene er placeret ude mod hjørnerne, hvilket plejer at give god plads i kabinen.

På udstillingen i München viser VW også en SUV-udgave af ID. Polo, der får mere frihøjde og markerede skærmkanter. Navnet bliver formentlig ID. Polo Cross.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here