Volkswagen ændrer sit ikoniske logo. Logoet bliver mere simpelt, to-dimensionelt og i stil med det oprindelige sort-hvide logo fra 1945.
Volkswagen ændrer sit ‘fingeraftryk’: Firmaets ikoniske logo går fra blåt til sort og bliver væsentligt mere simpelt. Det nuværende blå logo har en tredimensionel effekt i form af lys øverst fra venstre, der skaber skygge og dybde. Det nye sort-hvide er blot to-dimensionelt og helt uden effekter. Dermed ligner det VW’s original fra 1945, men også den nyere udgave fra 1978. Her var logoet blåt, mens det nye altså vender tilbage til hvid på sort baggrund.
Umiddelbart ligner det en markant forenkling af VW’s varemærke. Men ifølge eksperter i design og branding, gør VW faktisk sit logo æstetisk mere tidssvarende: Det nuværende med farve og 3D-effekt ligner nemlig mere et fotografi end et klassisk skilt. Men et moderne logo skal være så enkelt som muligt, to-dimensionelt, øjeblikkeligt genkendeligt og nemt at forstå. Et godt eksempel er Apple’s stiliserede, der som udgangspunkt også er hvidt på sort eller sort på hvidt og to-dimensionelt.
Der er officiel verdenspremiere på det nye VW-logo på næste måneds biludstilling i Frankfurt. Til den tid bliver logoet, som vi viser her, også pudset lidt op. Blandt andet bliver den sorte farve mindre mat.
Lysende logo på elbiler
Endelig skal man huske på, at der forskel på de logoer, der findes på forhandlernes facader og VW’s biler. Sidstnævnte vil fortsat være krom på sort baggrund, så her skal man nok være kender for at se forskel.
Dog forventes VW at bringe endnu en variant af logoet i spil, når den første elbil i den kommende ID-serie kommer på markedet. Her har VW tidligere vist udgaver, hvor logoet er hvidt og oplyst bagfra. Måske kommer de lysende logoer også i serieproduktion. På den måde kan VW signalere, at ID-modellerne er noget særligt.