Ny teknologi: Et skumlag på indersiden af dækket opfanger nogle af vibrationerne ved dækkets rotation. Det reducerer den støj, der trænger ind i kabinen markant.
I den evige kamp om bilkøbernes gunst forsøger bilproducenterne at udvikle biler med bedre og bedre køreegenskaber, ligesom bildesignerne og teknikerne har fokus på at øge komforten og køreoplevelsen for både fører og passagerer. Et et af fokusområderne er reduktion af støjen inde i kabinen.
Et af de seneste landvindinger på dette felt står dækproducenten Continental bag. Her har ingeniørerne udviklet en teknologi, som markant reducerer dækstøjen i kabinen. Faktisk med helt op til ni decibel, oplyser Continental.
Og hvor meget er det så, tænker du måske?
Tja, sådan i grove træk tæt på en halvering. Ud fra forsøgsresultater er tommelfingerreglen, at menneskets hørelse, ifølge Ingeniøren.dk, er sådan indrettet, at der skal omkring 10 dB til, før lyden opfattes som fordoblet. Omvendt betyder en nedsættelse af lydniveauet med 10 dB, at lyden nu opfattes halvt så kraftig som før.
Hvordan virker det?
ContiSilent, som teknologien kaldes, består af et skumlag på indersiden af dækkets slidbane monteret efter selve produktionsprocessen.
”Det specielle skumlag reducerer de vibrationer, der opstår ved dækkets rotation, så den støj, der trænger ind i kabinen, formindskes med helt op til ni decibel på alle vejbelægninger og overflader,” fortæller administrerende direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
Han understreger, at eftersom dækprofilen og alle andre egenskaber bibeholdes fra de konventionelle dæk, adskiller ’skumdækkene’ sig ikke fra andre dæk i samme produktserie. Det gælder blandt andet køreegenskaber som opbremsning, håndtering og vejgreb i vådt føre eller fælge og montering.
Audi er den første bilproducent, der udstyrer nogle af sine modeller med ContiSilent-dæk. I første omgang er det dog kun i ’heftige’ topmodeller som RS 6 Avant og RS 7 Sportback.
Udover anvendelse på ’almindelige’ biler er ContiSilent udviklet med henblik på anvendelse på el-biler og hybrid-biler, hvor dækstøjen ofte opleves mere markant på grund af fraværet af motorstøj.
Læs også: Her er årets bedste og værste vinterdæk