Flere bilmærker har fået salget halveret, efter at EU har øget tolden på elbiler fremstillet i Kina. To mærker overrasker med øget salg.
EUs beslutning om at øge tolden på elbiler fremstillet i Kina har umiddelbart haft tydelig og negativ effekt for flere bilmærker. Siden tolden blev hævet fra 10 til op mod 48 pct., er salget bremset kraftigt op. Mærker som Hongqi, MG, Polestar, Tesla, Volvo og Voyah er hårdest ramt med en nedgang i antallet af indregistreringer fra juni til juli på op til 79 pct. Det viser tal fra Mobility Denmark.
Omvendt er det lykkedes for to kinesiske bilmærker at øge salget. BYD og Xpeng er gået henholdsvis 20 og 37 pct. frem fra juni til juli til trods for den højere told, der trådte i kraft 7. juli.
De danske importører tackler den højere told vidt forskelligt.
Fastholder nuværende priser
BYD, Polestar, Volvo og Xpeng fastholder deres nuværende priser.
“Siden vi først hørte om mulige toldstigninger, har vi arbejdet hårdt for at sikre, at priserne på vores elbiler ikke ville blive påvirket,” siger Søren Møller Pedersen, Country Director hos BYD Danmark.
Hos Xpeng siger marketingchef Joachim Vishart Hummel-Gryholm, at man fortsætter med de kendte priser på Xpengs modeller:
”Vi har ikke ændret vores planer og følger fortsat vores langsigtede strategi.”
Xpengs fremgang hænger sammen med den aktuelle lancering af den mellemstore el-SUV G6, der skal konkurrere med Danmarks og verdens mest solgte bil, Tesla Model Y. Xpeng fastholder, at G6 skal koste fra 340.000 kr.
Kinesisk-ejede Volvo får den populære EX30 fremstillet i Kina, der derfor er ramt af højere told. Den danske Volvo-importør ønsker ikke at kommentere på salgsmål eller strategi, men skriver i en mail til Hvilkenbil, at ”prisen er ikke justeret, og at produktionen af EX30 fra midten af 2025 flytter til Belgien.”
Dermed slipper EX30 for ekstra told.
”Dette har været planen lige fra starten og altså ikke en udledt konsekvens af den øgede told,” skriver importøren.
Hos Polestar, der sidste år var det bedst sælgende kinesiske mærke i Danmark efter Volvo, ønsker man heller ikke at besvare spørgsmål om salgsmål og strategi. I stedet ser den danske Polestar-importør frem til at lancere modellerne 3 og 4 senere i år. Sammen med den eksisterende Polestar 2, skal det øge salget.
Antallet af indregistrerede Volvo og Polestar gik henholdsvis 45 og 60 pct. tilbage fra juni til juli.
MG, Hongqi og Voyah afventer
Importørerne bag de kinesiske mærker MG, Hongqi og Voyah indtager en mere afventende holdning til de nye toldsatser.
MG har skaffet en masse biler hjem til lager, inden tolden blev hævet 7. juli. De MG, der sælges nu, er altså ikke pålagt den højere told.
”Derfor har vi ikke justeret vores priser,” siger Lene Mejdal Iversen, PR-koordinator hos den danske MG-importør.
Hun forklarer nedgangen i salget fra juni til juli på 72 pct. med industriferien, der traditionelt har et lavt bilsalg.
Sidste år var MG det tredje mest solgte kinesiske bilmærke med 1.438 biler. Om mærket kommer til at justere sine forventninger til salget som følge af den højere told, ved importøren endnu ikke.
”Vi kender endnu konsekvensen af straftolden, og har ikke haft behov for at justere vores salgsforventninger,” siger Lene Mejdal Iversen.
Prisstigninger og prisforhandlinger
Hos K. W. Bruun, der importerer de kinesiske bilmærker Hongqi og Voyah, får de nye toldsatser betydning for prissætningen.
Hongqi E-HS9 er fortsat på lager til priser fra 450.000 kr. Bestiller man derimod fra fabrikken, f.eks. fordi man vil have en bestemt farve, begynder priserne fra 599.000 kr.
SUV’en Voyah Free, der først blev lanceret til 600.000 kr. og derefter sat ned til 400.000 kr., kan p.t. ikke købes, fordi K. W. Bruun er ved at forhandle nye priser med fabrikken.
Importøren holder dog fast i den overordnede strategi – begge mærker er kommet til Danmark for at blive:
”De (Hongqi og Voyah, red.) er ved at undersøge mulighederne for at flytte produktionen til andre lande end Kina. Dette har længe før juli været strategien for begge mærker, da de har store ambitioner om øget salg af biler globalt,” fortæller Hanne Langsig Sørensen, Head of Group PR i K. W. Bruun.
Det betyder også, at Hongqi holder fast i planen om at lancere de to nye modeller EH7 og EHS7 i Danmark omkring årsskiftet.
Salget af Hongqi og Voyah faldt med henholdsvis 61 og 43 pct. fra juni til juli.
Tesla har sat priserne op
Tesla gik hele 79 pct. tilbage i antallet af ny-indregistreringer fra juni til juli. Tesla sælger ofte biler i store bunker, så det er svært at udlede noget præcist af den store tilbagegang. Tesla selv ønsker ikke at kommentere på det aktuelle salg.
Dog ligger det fast, at den store nedgang i juli falder sammen med den øgede EU-told. I Teslas tilfælde rammer den Model 3, der produceres i kinesiske Shanghai til det europæiske marked. Umiddelbart efter, at EU meldte den højere told ud, satte Tesla priserne på Model 3 op med 12.000 kr.
Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra Nio, JAC og Maxus, der tilsammen indregistrerede syv biler i juni og juli.
Hos Aiways står fabrikken stadig stille, efter at mærket kørte ind i økonomiske vanskeligheder sidste år.
”Fabrikken er i gang med en større reorganisering, der ventes på plads senere i år. Derfor har vi ikke fået nye biler i år, men har haft et lager af U5, vi har kunnet sælge af. De biler er alle kommet til Europa og toldbehandlet, inden EU pålagde den nye ekstra told på kinesisk producerede biler. Så problemet eksisterer ikke for os. Hvad der senere kommer til at ske med modelprogrammet og priser, ved vi ikke noget om i øjeblikket,” fortæller Aiways’ PR-ansvarlige Erik Morsing.
Også nedgang i EU
Det er ikke kun i Danmark, at de fleste kinesiske mærker oplever nedgang i salget, efter at EU har hævet tolden.
Billedet er det samme i EU. Ifølge en analyse foretaget i 16 EU-lande af firmaet Dataforce, faldt antallet af nyregistrerede biler fremstillet i Kina med 45 pct. fra juni til juli. Til sammenligning faldt det samlede antal af nyregistrerede elbiler i de 16 lande med 36 pct. i samme periode, hvilket underbygger flere danske importørers forklaring med, at juli generelt er en stille måned for bilsalg på grund af industriferien.
Det åbne spørgsmål er, om alle kinesiske bilmærker vil være i stand til at holde priserne nede og samtidig være i stand til at igen at løfte salget resten af året. Det vil de kommende måneder vise.
EU har hævet tolden på kinesisk fremstillede elbiler, fordi EU mener, at kinesisk statsstøtte giver disse biler en unfair fordel i forhold til europæiske bilproducenter. Hvis ikke EU og Kina bliver enige om en aftale senere i år, bliver de højere toldsatser permanente fra november.
Mærke | Juni 2024 | Juli 2024 | Ændring, pct |
Aiways | 11 | 2 | -81 pct |
BYD | 259 | 310 | +20 pct |
Hongqi | 97 | 38 | -61 pct |
JAC | 2 | 1 | -50 pct |
Maxus | 2 | 2 | 0 pct |
MG | 153 | 43 | -72 pct |
Nio | 0 | 0 | 0 pct |
Polestar | 405 | 160 | -60 pct |
Tesla | 3337 | 706 | -79 pct |
Volvo | 680 | 373 | -45 pct |
Voyah | 67 | 38 | -43 pct |
Xpeng | 140 | 192 | +37 pct |