Honda reducerer investeringer i elbiler med 30 pct. og fokuserer i stedet på hybrider og brint – trods succes med elbiler i USA.
Honda står på bremsen og ændrer strategi, når det gælder elbiler.
De planlagte investeringer i elbiler og software skrues ned fra 10 billioner yen (ca. 470 mia. kr.) til 7 billioner yen (ca. 329 mia. kr.) frem mod 2031. Samtidig nedjusteres målet om, at elbiler skal udgøre 30 pct. af det globale salg i 2030, til omkring 20 pct. Det skriver bl.a. InsideEVs.
Hondas chef Toshihiro Mibe beskriver ændringen som en “forsinkelse, ikke en opgivelse” af elbilambitionerne. Han peger på markedsusikkerhed, ændrede miljøregler og geopolitiske faktorer som årsager til den nye kurs. Et diskret hint til den amerikanske præsident Donald Trumps berygtede toldkrig, der ikke mindst har skabt noget nær panik og total forvirring i bilindustrien.
Succes i USA
Trods nedjusteringen har Honda faktisk stor succes med elbilen Prologue i USA. Modellen, udviklet i samarbejde med General Motors og baseret på GM’s Ultium-platform, blev lanceret i 2024 og solgte 33.017 enheder samme år. Dermed sælger den faktisk bedre end benzinbilen Honda Passport.
Prologue’s salgstal viser, at der er potentiale for elbiler i visse markeder, selvom Honda er forsigtig med at satse på teknologien.
For nylig viste Honda to radikale elbiler, en sedan og en SUV i den såkaldte 0-serie (billedet). De to biler fortsætter Honda formentlig med at gøre produktionsklare.
Tror på hybrider – for nu
Som led i den nye strategi vil Honda fokusere mere på hybridbiler. Virksomheden planlægger at lancere 13 nye hybridmodeller globalt inden 2027 og sigter mod at sælge 2,2 millioner hybrider årligt i 2030.
Derudover fortsætter Honda sin satsning på brintteknologi. I 2024 begyndte produktionen af CR-V e, en plug-in brintbil, i Ohio. Modellen kombinerer en brændselscelle med et batteri, hvilket giver en rækkevidde på op til 435 km og mulighed for opladning via elnettet.
Honda udvikler også en ny generation af brændselscellemoduler med halverede produktionsomkostninger og mere end dobbelt så lang levetid sammenlignet med den nuværende teknologi.
Nul emissioner i 2040
Honda erkender dog samtidig, at brint nok har bedre chancer for succes i tunge køretøjer som lastbiler.
På trods af den aktuelle kursændring fastholder Honda sit langsigtede mål om, at alle nye biler globalt skal være enten elbiler eller brintbiler inden 2040. Virksomheden ser hybrider og brintteknologi som nødvendige skridt på vejen mod fuld elektrificering.
Lynanalyse: Forsigtige Honda gør som Toyota
Hondas beslutning om at reducere investeringerne i elbiler kan ses som en realistisk tilpasning til et bilmarked, som omstillingen til elbiler og ikke mindst præsident Donald Trump har gjort mere usikker end nogensinde.
Honda er en konservativ, ingeniørdrevet virksomhed, der især er afhængig af det amerikanske og japanske marked. Her er elbiler bagud sammenlignet med Kina og USA, så det giver mening at efterligne Toyotas satsning på flere teknologier på vej mod nulemissions-biler.
Men det er en svær balancegang. Honda er langt bagefter med elbiler. Ved at skrue ned for elbiler og satse mere på overgangsløsningen hybrider, risikerer Honda at miste terræn til fremadstormende kinesiske konkurrenter som BYD.