Honda spiller ud med ny Jazz

jazz
Hele to nye udgaver af Honda Jazz skal øge interessen for og salget af den rummelige mini. Begge får hybridteknologi. Dansk premiere til maj.

‘Kommer snart’ står der på Hondas hjemmeside om den nye Jazz, der fik premiere på Tokyo Motor Show under sit asiatiske navn Fit. På vore breddegrader betyder ‘kommer snart’ maj 2020.

jazz
Højere indstigning og bedre udsyn efterspørges af kunderne. Den nye Jazz kommer derfor til Europa i en SUV-lignende udgave kaldet Crosstar.

I den nye fjerde generation videreføres en af de kvaliteter, der adskiller den nuværende fra konkurrenterne, nemlig et særdeles gæstfrit bagsæde. Også i den kommende Honda Jazz vil det udmærke sig ved sin fleksibilitet. Bagsæderyglænene kan selvfølgelig foldes ned, så man får et større bagagerum. De såkaldte Magic Seats vil også i den nye kunne klappes op som et biografsæde og dermed give plads til, at man kan rulle en cykel ind på tværs bag forsæderne. Eller man kan transportere et par store planter hjem fra havecentret, uden at skulle lægge dem ned.

Ud over den ‘normale’ Honda Jazz kommer – i takt med tiden – også en SUV-lignende udgave, kaldet Crosstar. Ikke Cross Star, men altså Crosstar. Tre gange “s” lige efter hinanden ville nok være for meget af det gode. I hvert fald i ét ord. Men lad os nu ikke fortabe os i navngivning og stavemåde.

Crosstar skulle være en anelse højere. Der er tilsat bl.a. plastikskærmkanter, og den aktive livsstil understreges af, at sædeindtrækket er vandtæt. Meget praktisk når aktive Jazz Crosstar-ejere svedige og tilmudrede sætter sig ind i bilen efter at have kørt mountainbike på skovstierne.

jazz
Hondas infotainment-system hedder Connect og indeholder bl.a. DAB-radio, Apple Carplay og Android Auto. Touch-skærmen i midten er på ni tommer.

Forsæderne er – ifølge Honda – bredere og har ‘træthedsmodvirkende egenskaber, som normalt kun opleves med biler i limousineklassen’. Hvad det præcist dækker over, fremgår ikke. Vi glæder os til at opleve det. Måske tilføres magien fra bagsæderne til forsæderne.

To-motor-teknologi

Den nuværende Jazz fås med en 4-cylindret 1,3 liters benzinmotor. Den nye vil i Danmark kun blive tilbudt med hybridteknologi, altså en kombination af benzin og el. Ifølge oplysningerne fra Tokyo Motor Show to-motor-teknologi, kaldet e:HEV. Hvad det nærmere dækker over, er endnu ikke oplyst, ligesom der heller foreligger noget om rækkevidde på el og forbrug.

Hybrid-teknologi betyder formentlig også, at Hondas trinløse CVT-gearkasse, svarende til den som også Toyota benytter, vil være at finde i Jazz. 

Ifølge Honda vil to-motor-teknologien finde vej til alle Hondas kommende modeller. På den måde vil Honda ‘realisere vores målsætning om modeller, der slet ikke forurener’.

Også i fjerde generation kan de såkaldte Magic Seats klappes op som biografsæder og gøre plads til højere gods.

På verdensplan står Jazz/Fit for 60 procent af Hondas samlede salg, så fjerde generation af den rummelige mini er et vigtigt våben for Honda. I Danmark har Jazz været lidt besværet af priser i den høje ende. Jazz Hybrid vil som sin primære konkurrent få Toyota Yaris Hybrid, der med fornuftigt udstyr pt. fås fra 188.000 kr. 

TEST: Genial Jazz med et strejf af blues

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here