Statsejede kinesiske Hongqi, i Kina kendt som ‘røde flag’, indleder en invasion. De næste fem år lancerer Hongqi 12 elbiler i Europa.
I øjeblikket er den enorme elbil med navnet Hongqi E-HS9 (billedet øverst) en slags prøveklud i Danmark, Norge, Sverige, Island, Schweiz og Holland. Men der er flere elbiler, mange flere, på vej til Europa.
De kommende fem år planlægger Hongqi nemlig at introducere ikke færre end 12 modeller i Europa. Allerede i år kan vi regne med at se den elektriske VW ID.7- og Hyundai Ioniq 6-store sedan EH7 efterfulgt af SUV’en EHS7.
Hongqi oplyser, at EH7 har en rækkevidde på 690 kilometer og kan lade op til 100 procent på kun 20 minutter. 800 volts-teknologi skulle gøre det muligt at lade med helt op til 365 kW.
EHS7 har landsmanden Xpeng G9, amerikanske Tesla Model Y og de europæiske premium-modeller Audi Q6 e-tron og BMW iX3 i kikkerten.
EH7 og EHS7 vil først blive forsøgt udbredt i de førnævnte lande, men Tyskland og Frankrig er også meget snart på listen.
Umiddelbart efter – realistisk set i 2025 – følger sedanen EH5 og dens ophøjede bror, SUV’en EHS5.
Formand Mao og Rolls-Royce
Hongqi daterer sig helt tilbage til 1958, da grundlæggeren af Folkerepublikken Kina og formand for Kinas Kommunistiske Parti, Mao Zedong, gjorde det klart, at han ikke ville køre rundt i en af det sovjetiske broderfolks luksuslimousiner. Han ville have en kinesisk produceret bil, ‘røde flag’ var en realitet, og siden er Hongqi blevet betragtet som et slags symbol på kommunistpartiet.
I dag ejes Hongqi formelt af statsejede First Automobile Works (FAW).
Det kommunistiske regime har de seneste mange år valgt at støtte blandt andet produktionen af elbiler. Den voksende middelklasse i Kina køber mange biler, men elbilerne forsøges også eksporteret til Europa.
I 2018 hyrede Hongqi den tidligere Rolls-Royce-designchef Giles Taylor. Hos de eksklusive englændere slog han bl.a. stregerne til limousinen Rolls-Royce Phantom VIII og Rolls-Royces første SUV, Cullinan. I Hongqis München-baserede design-hovedkvarter var og er hans mission at designe Hongqis modeller, så de kan konkurrere med de fineste europæere.
Selvsikkerheden fejler ikke noget. Til branchetidsskriftet Automotive News siger Taylor, at Hongqi vil slå premium-mærkerne i Europa på ‘pris, kvalitet og design’. Han vurderer, at det vil tage Hongqi to år at etablere sig i Europa.
Venter på endelig importtold
I maj indførte USA en straftold på 100 pct. på kinesisk-producerede varer. I begyndelsen af juli fulgte EU så delvist trop ved at indføre en længe ventet importtold på varer, herunder biler, produceret i Kina.
Før var importtolden på varer fra Kina til EU på beskedne 10 pct., men med skridtet for et par uger siden blev den øget med 17,4 til 37,6 pct. De kinesiske mærker rammes forskelligt. Men som en tommelfingerregel går det hårdest ud over de statsejede virksomheder, da de har været mindst villige til at forhandle.
EU har dog åbnet en dør på klem, så forhandlingerne om størrelsen på importtolden kan i princippet fortsætte indtil 4. november, hvor de endelige toldsatser skulle træde i kraft.
Nogle bilmærker er i fuld gang med at flytte produktionen af de elbiler, der sælges i EU, til Europa. Andre har indtil videre valgt at ‘æde’ den øgede importtold, og så er der dem, der afventer resultatet af de fortsatte forhandlinger med EU.
Det gælder bl.a. MG, som statsejede SAIC står bag. På MG’s hjemmeside kan man læse, at de oplyste priser kun gælder allerede producerede biler, som står i Danmark. Derudover tages ‘forbehold for eventuelle prisstigninger’.
Hongqi, som K.W. Bruun importerer til Danmark, afventer også. K.W. Bruun står også bag importen af det statsejede kinesiske mærke Voyah og Stellantis-koncernens biler, bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Jeep og Fiat.
De Hongqi E-HS9 Comfort, som allerede står i Danmark, koster 450.000 kr., skriver K.W. Bruun på Hongqi-hjemmesiden. Ved at bestille en bil fra fabrikken i Kina ryger prisen knap 150.000 kr. op.
Voyah Free kan pt. ikke bestilles.
Af redaktionen