Porsche forbedrer Taycan med større batterier, hurtigere opladning og mere standardudstyr. Til gengæld stiger priserne.
Efter godt fire år på markedet får Porsche Taycan en større overhaling. Designet ligner sig selv, men feinschmeckere vil bemærke nye fælge, let ændrede lygter for og bag og at Porsche-inskriptionen i baglygtestriben nu er tredimensionel. Og ja, mod merpris fås det også i en oplyst version, hvis du har brug for lidt ekstra wauw-effekt.
Porsche er verdensberømte for at finpudse på deres ikoniske designs – tænk bare på sportsvognen 911 – så det er ingen overraskelse, at velskabte Taycan har fået en nænsom ansigtsløftning.
I stedet har de tyske ingeniører brugt kræfterne på at forbedre Taycans batteriteknologi. Selve batteriet er vokset betragteligt fra 71 til 83 kWh netto. Sammen med nye og mere effektive elmotorer øger det rækkevidden fra ca. 450 km i forgængeren til op til 590 km i basisudgaven. Vælger du udgaven med performancebatteri, der er vokset fra 84 til 98 kWh netto, kan du køre helt op til 678 km ifølge WLTP-normen.
Du får tilmed flere kræfter, for uanset om du nøjes med baghjulstræk eller vælger topudgaven Turbo S med to elmotorer og træk på alle fire, yder de nye elmotorer mere end tidligere: Fra 300 kW (408 hk) til 700 kW (952 hk). Dermed accelererer Taycan også hurtigere end nogensinde. Med launch control tager 0-100 km/t 4,8 sekunder i basisudgaven og blot 2,4 sekunder i Turbo S.
Halveret ladetid
På langturen er det en helt anden hastighed, som det handler om. Nemlig den ved lynladeren. Også her er Taycan blevet hurtigere. Den er født med hurtig 800 volt teknologi, der oprindeligt gjorde det muligt at lynlade med op til 270 kW. Nu tager Taycan imod op til 350 kW og endda over længere perioder. I praksis er ladetiden for 10 til 80 procents opladning halveret fra 37 til 18 minutter. Det gør Taycan, sammen med enkelte modeller fra Hyundai, Kia og Xpeng, der også benytter 800 volts teknologi til en af de hurtigste biler ved lynladeren.
Andre forbedringer som en ny generation varmepumpe, bedre temperaturstyring af batteriet og stærkere rekuperationsevne – altså genindvinding af bremsekraften – er også med til gøre Taycan til en bedre rejsebil. Netop rekuperationsevnen er øget med mere end 30 procent, så den maksimale ladeeffekt, som kan skabes under nedbremsning fra høje hastigheder, er øget fra 290 til hele 400 kilowatt.
Mere udstyr – lavere vægt
Komforten har også fået et nøk til. Allerede i basisudgaven er der for eksempel parkeringsassistent med bakkamera, adaptiv luftaffjedring, nyudviklede dæk med lavere rullemodstand, trådløs opladning af smartphones og ambientebelysning.
Trods større batteri og mere udstyr, er det ikke desto mindre lykkedes at gøre Taycan 15 kg lettere.
Duel med Tesla
Med forbedringerne af Taycan fastholder Porsche, at europæisk bilindustri godt kan lave en elbil, der kan måle sig med de bedste: Da den blev lanceret i 2019, var Taycan med et lidt slidt udtryk en ’gamechanger’ for Porsche. På det tidspunkt var mange europæiske bilproducenter knapt kommet i gang med elbiler. Tesla var dominerende og benyttede også lejligheden til at sætte fartrekorder på tyskernes egen hjemmebane, racerbanen Nürburgring. Med Taycan kunne Porsche tage kampen op, og i en periode skiftedes Tesla Model S og Porsche Taycan til at sætte fartrekorder for elbiler på Nürburgring.
Som almindelig bilist kan man ikke bruge det til ret meget, men som ’markør’ skal man ikke undervurdere Taycans betydning.
Stiger over 100.000 kr.
Modellen er da også blevet en succes for Porsche, der har solgt over 150.000 eksemplarer. I Danmark, hvor elbiler nyder godt af lavere afgifter, er det blevet mærkets mest solgte model og har trukket helt nye kunder i butikken.
De skal dog have lidt flere penge på bankbogen, hvis de vil købe den forbedrede Taycan. Tidligere begyndte priserne under 800.000 kr., nu starter de ved 929.000 kr. Du kan se alle priser her og opleve Taycan hos de danske Porsche Centre i Aarhus og København i løbet af foråret 2024.