Vis mig din bil, og jeg skal afsløre din personlighed. Firma med ekspertise i bilforsikringer har spurgt 5.000 bilister i 20 lande.
Er du som bilist aggressiv, kører du for hurtigt, er du arrogant? Eller er du hensynsfuld, kører du efter forholdene, og er du som person beskeden og ydmyg?
I årevis har livsstilseksperter svælget i at underholde os med at portrættere bilejere. Afhængigt af hvilket mærke du ejer. Det er ikke kun underholdende for os som forbrugere, men kan også være retningsgivende for, hvordan de enkelte mærker markedsfører sig. Og måske ligefrem ønsker at ændre deres markedsføring, hvis man ikke har lyst til at blive forbundet med et bestemt image.
Den globale firma MoneySuperMarket, der bl.a. specialiserer sig i bilforsikringer, har spurgt 5.000 bilejere i 20 lande for at afdække de nyeste opfattelser af stereotyperne. Det er der kommet en ikke-videnskabelig undersøgelse ud af. Men man kan tage den for dét, den er, og lade sig underholde. Et link til den fulde undersøgelse findes i bunden af artiklen.
Slemme bilejere i tyske mærker
Men først lidt konklusioner fra undersøgelsen.
Man har spurgt de 5.000 bilejere om, hvem de mener, der generelt kører for hurtigt. I rækkefølge er opfattelsen, at BMW-ejere oftest overskrider hastighedsgrænserne (mener 63 procent), fulgt af Mercedes-ejere (51 pct.), Audi- (46 pct.) og Tesla-ejere (24 pct.). BMW-ejerne opfattes også som de mest aggressive (44 pct.),
De bilister, som ifølge de adspurgte kører for langsomt, er oftest ejerne af Kia, Toyota, Volvo og Hyundai. De mest hensynsfulde bilister er de samme med Volvo-ejerne rangeret øverst.
BMW-ejerne opfattes også generelt som arrogante (mener 74 pct.), pralende (70 pct.) og som konkurrencemennesker (60 pct.). Ejere af stjernen fra Stuttgart - Mercedes - opfattes af 71 pct. af de adspurgte som mennesker, der elsker at blære sig, og som arrogante (mener 52 pct.).
Mercedes er mest cool
Toyota-, Volvo- og Hyundai-ejere opfattes som regel som mennesker med praktiske og snusfornuftige egenskaber, familieorienterede, ærlige og beskedne. 60 pct. mener, at Tesla-ejere først og fremmest er miljøbevidste, men over halvdelen synes også, at en Tesla-ejer sjældent går af vejen for at blære sig.
At de hurtige, arrogante og pralende samtidig har god bilsmag understreges af, at Mercedes, BMW og Audi - i den rækkefølge - opfattes som de mest cool bilmærker.
Klik på linket her og hyg dig med hele undersøgelsen.