Toyotas første dedikerede elbil hedder BZ og er en crossover udviklet sammen med Subaru. Om få dage bliver den til fuldelektrisk virkelighed.
Man kan mene, at Toyota er håbløst bagud, når det kommer til rene elbiler. Man kan på den anden side også hævde, at Toyota blot har ladet konkurrenterne afholde de første, dyrekøbte erfaringer og slår til, når markedet nu er klar til elbiler.
Årene har vist, at japanernes benhårde satsning på hybridbiler, hvor benzinmotoren parres med en lille elmotor, har været et på mange måder strategisk rigtigt og i hvert fald et indbringende valg. Men nu finder Toyota altså, at tidspunktet er det rette til at melde sig ind i kampen om elbilerne.
På det kommende Shanghai Auto Show løftes sløret for det endelige resultat af det RAV4-store koncept BZ, der blev vist for første gang for to år siden. BZ står for “Beyond Zero” og bliver en hel modelserie, hvor Toyota indtil videre har sikret sig eneret til at benytte navnene BZ1, BZ2, BZ2X, BZ3, BZ4, BZ4X og BZ5. Jo højere tal, desto større er elbilen, mens et X i navnet angiver firehjulstræk, altså minimum to elmotorer. Blandt BZ’erne skulle også levnes hul til modeller med brændselscelle-teknologi, altså brintbiler.
Toyotas første dedikerede elbil er udviklet i samarbejde med Subaru, og fællesplatformen hedder e-TNGA. Bilen er en crossover på størrelse med SUV’erne Toyota RAV4 og Subaru Forester. De nærmere specifikationer på den første Toyota BZ er endnu ikke frigivet.
Revolutionerende superbatteri?
For godt to år siden medgav Toyota-topchef Akio Toyoda, at man har været længe om at følge med strømmen og udvikle rene elbiler, men forklaringen har primært været begrundet i vanskelighederne ved at fremstille batterier med tilstrækkelig stor kapacitet. De lithium-ion-batterier, man benytter i dag, bliver bedre, men optimale bliver de aldrig, mener Akio Toyoda.
Derimod taler Toyoda og Toyota om “solid state”-superbatteriet, som alle gerne vil komme først med. Et sådant skulle japanerne således være langt med, og det batteri kan meget vel blive det, der på nudansk hedder en “gamechanger”. Indtil videre har Toyota dog med vanlig forsigtighed ladet forstå, at man vil være klar med batteriet i “første halvdel af 2020’erne”.
“Solid state”-batteriet skulle uden problemer kunne rumme tilstrækkelig strøm til mindst 600 kilometers kørsel, og så vil det ikke mindst kunne oplades til fuld kapacitet på 10-15 minutter. Ud over Toyota har danske Henrik Fisker arbejdet med teknologien, og for nylig lod den kinesiske bilproducent Nio forstå, at i slutningen af 2022 vil de kunne levere superbatteriet. Det er dog lige så ubekræftet som Toyotas “første halvdel af 2020’erne”-melding. Men som forbruger kan man kun krydse fingre for producenternes bestræbelser på at fremstille et batteri af den type.
Toyota satser på timing
For lige at binde sløjfen til indledningen, hvor det blev antydet, at Toyota har været alt for længe om at hoppe på den fuld-elektriske bølge, men at det måske blot har været en iskold kalkule om at vente og så slå til på det optimale tidspunkt.
For nylig sagde Andrea Carlucci, direktør i Toyota Europa, nemlig til det amerikanske Car and Driver-magasin:
“Hybrid-succesen har sikret os det nødvendige fundament for andre elektriske køretøjer, som vil blive introduceret, når tiden, markederne og infrastrukturen er den rette. Og det tidspunkt rykker nærmere.”
Med andre ord: Lad andre stå for de første og dyre erfaringer – på det rigtige tidspunkt hopper vi på vognen.