Hyundai Tucson bliver langt fra den billigste crossover i mellemklassen. Til gengæld kommer den koreanske crossover til Danmark med begejstrede anmeldelser
Mens ‘gadekryds’ som Nissan Qashqai og de lidt mindre Renault Captur og Peugeot 2008 storsælger herhjemme, har andre mærker sværere ved at komme op at surfe på crossover-bølgen.
Det gælder ikke mindst Hyundai og deres Qashqai-udfordrer ix35. I 2014 blev der kun solgt fire af slagsen. Til sammenligning faldt næsten 200 danskere for søsterbilen Kia Sportage.
En stor del af forklaringen finder vi i prislisterne. Mens Hyundai ix35 koster fra 324.000 kr., er den teknisk tilsvarende Kia Sportage 70.000 kr. billigere. Og smartere designet efter manges mening.
Om få uger sender Hyundai så ix35’s afløser på banen. Den vender tilbage til navnet Tucson, der engang havde noget mere succes herhjemme. Til gengæld bliver den dyrere. Basisudgaven med 1,6 liters benzinmotor og 132 hk turboløse heste begynder ved 344.000 kr. inkl. levering. Det er 20.000 kr. mere end ix35 – og 90.000 kr. mere end søsterbilen fra Kia, der dog er udgået i mellemtiden. Kia har i sagens natur nemlig også en ny Sportage på vej, men her er priserne endnu ikke offentliggjort.
Men inden man helt afskriver den nye Hyundai Tucson som et håbløst tilfælde, der har priset sig selv ud at et ellers voksende marked, er der spændende nyt om Tucson.
I Tyskland, hvor Tucson allerede kører, er bilbladene ret imponerede over kvaliteten. AutoBild, Europas største bilmagasin, udråber faktisk Tucson som suveræn vinder af en gruppetest mod Ford Kuga, Mazda CX-5 og Honda CR-V. Ifølge AutoBild er Tucson både velkørende, komfortabel, rummelig og med en finish og byggekvalitet, der virker helt i top. De tyske journalister er heller ikke ene om at kalde Tucson den hidtil mest velskabte Hyundai – hvad angår design er der sket store fremskridt siden ix35.
Fem motorer, tre udstyrsvarianter
Så måske er prisen ikke helt i skoven, selv om Hyundai Tucson er dyrere end både Ford Kuga og Mazda CX-5 – og ikke mindst klassens bestseller Nissan Qashqai. Først når man sammenligner med modeller som Honda CR-V, VW Tiguan og Toyota RAV4, har Hyundai Tucson en prisfordel.
Tucson kommer til Danmark med fem motorer og tre udstyrsvarianter: En 1,6 liters benziner, der kan fås med eller uden turbo, en 1,7 liters dieselmotorer med 115 eller en 2,0 liters diesel med enten 136 hk eller 185 hk og automatgear med dobbeltkobling.
Billigste udstyrsvariant er Active med bl.a. aircondition, Bluetooth, fartpilot og LED-kørelys for og bag. Næste trin hedder Trend og har automatisk nødbremse, klimaanlæg og offroad-styling, mens Premium har hele pakken med 8 tommers touchscreen med navigation, bakkamera og full LED-forlygter.
Udvalgte priser på Hyundai Tucson, inkl. lev.:
1,6 GDI Active, 132 hk: 344.000 kr.
1,6 GDI Trend, 132 hk: 384.000 kr.
1,6 T-GDI Trend, 177 hk: 429.000 kr.
1,7 CRDI Active, 115 hk: 384.000 kr.
2,0 CRDI Trend, 136 hk: 459.000 kr.