Ikonisk amerikansk sportsvogn skal tilsættes strøm

Ford arbejder på en hybrid-udgave af sportsvognen Mustang. Kunderne foretrækker V8-udgaven, men den elektriske Mach-e sælger bedre.

Ford er langt med en ny, delvist elektrisk hybrid-motor til den mest amerikanske af alle amerikanske sportsvogne, Mustang. Ifølge mediet Ford Authority tester Ford allerede en prototype med kodenavnet S650E. 

Det kan lyde som en oplagt udvikling anno 2025, men dels er Ford Mustang ikke hvilken som helst bil, dels er bilmarkedet i USA under voldsom forvandling.

Første gang for Mustang

Hvis Ford putter en hybridmotor i Mustang, vil det være første gang, at ‘pony-bilen’ tilsættes strøm. Og det vil ske i en tid, hvor den amerikanske præsident Donald Trump har indledt en regulær krig mod elbiler, der er godt i gang med at vende op og ned på amerikansk bilindustri.

Ikke alene fjerner Trump al statslig støtte til elbiler og ladestandere. Han har også trukket tænderne ud på miljøkravene til amerikanske biler, så der ikke længere er sanktioner, hvis de ikke overholder krav til f.eks. CO2-udledning.

Biler del af ‘kulturkrig’

Biler er blevet en del af den ‘kulturkrig’, som Trump og det republikanske parti har ført siden valgsejren i november sidste år. Trump ønsker en tilbagevenden til en tid, hvor amerikanerne kørte i hjemmelavede biler med store V6 og V8-motorer og hverken bekymrede sig om benzinforbrug eller CO2-udledning. Samtidig skal USA atter satse på olie og kul i stedet for vedvarende energi.

ford amerikanske
Donald Trump vil have flere biler som Ford Mustang: Hjemmelavet i USA med store, benzinslugende motorer.

Her er Ford Mustang svær at komme uden om. For en særlig gruppe af amerikanske bilejere, er den indbegrebet af det bedste ved amerikanerbiler: Flot, potent og til at betale. To ud tre Mustang-købere vælger den med den store fem-liters V8-motor.

Elektrisk Mustang sælger bedre

På den måde er Mustang en bil lige efter Donald Trumps hoved. Ikke desto mindre taber den originale Mustang konstant terræn til den nye, elektriske Mustang Mach-e på sin amerikanske hjemmebane: Indtil videre er der solgt 31.015 fossil-Mustang mod 34.319 elektriske Mustang Mach-e i år - en tendens, der hele tiden forstærkes, fordi flere amerikanere vælger elektrisk.

Den udvikling ønsker Trump at bremse og vende. Som de andre amerikanske bilmærker - og mange andre i det amerikanske samfund - er Ford ved at rette ind. Jim Farley, Fords chef, ønskede tidligere udelukkende at sælge elbiler fra 2030. I hvert fald i Europa. Nu er målet udskudt til 2035. Farley og Ford har også udskudt en planlagt investering på 12 milliarder dollars i elbiler.

Ford helgarderer

Retfærdigvis lancerede Ford dog i sidste måned en ny platform og strategi for elbiler, som Farley kaldte for et nyt “Ford T øjeblik” for virksomheden. På den måde forsøger Ford at helgardere. På den ene side skal Ford kunne levere de benzinslubrende otte-cylindrede amerikanerbiler, som Trump ønsker, på den anden skal Ford følge med i den omstilling til elbiler, som resten af verden fortsætter med.

Det er en vanskelig balancegang - og en delvist elektrisk Mustang er nærmest indbegrebet af en bil, der skal kunne tilfredsstille to vidt forskellige behov på samme tid.

Tror ikke på den bløde mellemvare

Spørgsmålet er, om det lykkes? 

Brancheanalytikere er ikke sikre på, at det giver mening for Ford at gøre syvende generation af deres ikoniske pony-bil delvist elektrisk. De tror ikke, at der er kunder til den bløde mellemvare. Argumentet er, at de de mindre, firecylindrede udgaver af Mustang aldrig har solgt godt. Og med Trumps miljø- og bilpolitik kan der sagtens være salg i en klassisk, ottecylindret Mustang nogle år endnu, mens Ford samtidig udvikler fremtidens, rent elektriske alternativer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here