Femte generation af Mini bliver rent elektrisk og fordobler næsten rækkevidden. Til maj ser vi også den største Mini nogensinde.
Lige siden Sir Alec Issigonis skabte Mini for mere end 60 år siden, har det lille ’hundehus’ været blandt bilhistoriens mest elskede modeller. Mange har en mening om Mini, endnu flere en god historie, og den slags klenodier laver man ikke bare om på.
Det ved de udmærket hos BMW, der har ejet Mini siden 1994. Tyskerne har da også klogeligt bevaret stilen og generelt pudset og plejet Mini, som dét mærket er – en kronjuvel i den engang hæderkronede britiske bilindustri.
Ikke desto mindre er der nærmest revolutionerende nyheder på vej. Til maj kommer femte generation til Danmark, og det bliver for første gang nogensinde udelukkende med elektriske udgaver af den tre-dørs original. Dermed tager Mini for alvor hul på målsætningen om kun at sælge elbiler fra 2030. Bilerne bygges udelukkende i Kina hos BMWs samarbejdspartner Great Wall Motors.
Go-kart oplevelse
Inden nostalgikere får deres five o’clock tea galt i halsen skynder vi os at fortælle, at Mini i øvrigt holder fast i de klassiske dyder.
Mini vil fortsat – som de eneste i klassen – køre med uafhængige ophæng af de bagerste hjul. Det skal sikre de berømte go-kart køregenskaber, der gør ‘hundehuset’ til en sjov drej-på-rattet-træd-på-speederen oplevelse. Eldrift giver samtidig den fordel, at det tunge batteri ligger under gulvet og giver et lavt tyngdepunkt. Kræfter bliver der masser af. Basisudgaven Cooper E får 135 kW (184 hk), mens den kraftigere Cooper SE råder over 160 kW (218 hk). 0-100 km/t er overstået på enten lidt over eller lidt under syv sekunder, så når lyset bliver grønt, er den elektriske Mini afgjort mere rottweiler end puddelhund.
Op til 400 km rækkevidde
Større batterier sørger også for en mere voksen rækkevidde. Batteriet er på enten 41 eller 54 kWh og det rækker til henholdsvis 305 og 402 km på en fuld opladning. Lidt af et tigerspring sammenlignet med den nuværende elektriske udgave, der kun klarer 230 km. Priserne for de to varianter begynder ved henholdsvis 273.000 og 304.000 kr. Og som altid kan du gøre din Mini hundedyr, hvis du powershopper i de alenlange udstyrslister.
Til gengæld sparer Mini på ladekapaciteten. Den er henholdsvis 75 og 95 kWh, men da batterierne er relativt små, kan du trods alt lade fra 10-80 procent på knapt en halv time. Ikke uvæsentligt, hvis du skal en tur ud af byen.
Mens eldrift rent teknisk revolutionerer Mini, nøjes BMW med nænsom evolution af designet. Som andre bil-ikoner som Porsche 911 og Fiat 500 finpudser man løbende det grundlæggende design. Never change a winning team, som briterne siger.
Big Ben speedometer
BMW nøjes med at skærpe stilen på femte oplag: Næsten al krompynt er væk, for og bag er LED-lygterne stiliserede i deres enkelhed, og indvendig vender Mini tilbage til ét, næsten Big Ben stort midterplaceret speedometer, som vi husker det fra originalen.
Men nu taler vi trods alt elbil anno 2024, så den kuglerunde skærm er selvfølgelig et højteknologisk vidunder med knivskarp OLED-teknik, der rummer alt fra informationer om hastighed, rækkevidde, musik, navigation, ventilation og telefonopkald. Mange af funktionerne kan stemmestyres, og du kan få hjælp af den digitale assistent Spike, en avatar, der – naturligvis – er en nuttet tegneseriehund. Et væld af køreassistenter er også med til at lette livet på landevejen, hvad enten de holder bilen i sporet, den rigtige fart og afstand på motorvejen eller hjælper dig med at parkere perfekt foran yndlingscaféen.
Den danske importør har store forventninger til salget af den første, fuldt elektriske Mini – og opfordrer faktisk til at reservere et eksemplar nu, hvis man vil være sikker på levering til maj.
Mini, stor, Countryman
Nu er Minis kernekompetence i sagens natur ikke plads – men her er der også store nyheder.
Bogstaveligt talt. I maj lancerer mærket nemlig også en ny udgave af SUV’en Countryman, som der, bortset fra navnet og designet, ikke er meget mini over. Countryman vokser på alle leder og kanter og med en længde på 443 cm bliver det den største Mini nogensinde – et hundehus med plads til hele familien, inklusive hund og bur.
Modsat den tre-dørs original, kommer Countryman både som ladehybrid og som ren elbil. Den sidste bliver langt den mest interessante, fordi den ikke koster ekstra, men er kraftigere og får en fornuftig rækkevidde på op til 462 km.
Trods SUV-look med fire døre og praktisk bagklap, deler Countryman masser af stiltræk med sin berømte lillebror. Teknisk har BMW ganske enkelt taget deres egen SUV, X1, og ’Mini-ficeret’ den med ikoniske detaljer som baglygter i Union Jack grafik og samme ’Big Ben’ instrumentering som Mini Cooper.
Dermed har Mini noget for enhver smag og ethvert pladsbehov på programmet. Og med overgangen til klimavenlig eldrift, ’veganerlæder’ i stedet for kohuder og avataren Spike til at tage godt imod nye Mini-fans, er traditionsmærket klar til 60 år mere som indbegrebet af Cool Britannia.