Importører af Kina-biler vælger ikke at forholde sig til importtold

kinesiske bilmærker

Importtold på varer fra Kina vil gøre kinesiske biler dyrere. Officielt har importørerne ikke gjort sig tanker om mulige konsekvenser.

Elbilerne er et af våbnene i 2020’ernes kolde krig. USA har forhøjet importtolden på varer fra Kina til 100 procent, og som Hvilkenbil har skrevet, kan det betyde, at EU også bliver nødt til at forhøje importtolden.

Dermed bliver EU – og Danmark – en aktør i den kolde handelskrig, og hvis EU strammer skruen overfor Kina, vil priserne på biler produceret i Kina stige.

Hvilkenbil har spurgt en række danske importører af kinesisk producerede biler, hvilke tanker de gør sig om en eventuel forhøjet importtold.

“Indtil videre er tolden meget spekulativ, og vi har meget lidt fakta herom. Derfor har vi i denne omgang ikke lyst til at udtale os, før vi har et bedre overblik over situationen,” er kommentaren fra Jesper Rosetzsky Hermann, PR-manager hos K.W. Bruun & Co. 

K.W. Bruun importerer de kinesiske mærker Voyah, Hongqi og Seres.

Afventer – eller tavshed

Hos MG Motor Danmark A/S er reaktionen tilsvarende.

“Bilbranchen er vant til at afvente politiske afgørelser – det værende afgiftsændringer, CO2-grænser eller importtold. Vi agerer ud fra, hvordan verden ser ud i dag – og forholder os til det konkrete, når eller hvis det er en realitet,” siger MG’s PR-koordinator, Lene Mejdal Iversen, til Hvilkenbil.

De øvrige importører af biler produceret i Kina, som Hvilkenbil har rakt ud til, har ikke svaret på spørgsmålene inden deadline.

Vil ikke købe en kinesisk bilkinesiske bilmærker

Da Hvilkenbil senest omtalte den amerikanske importtold på 100 pct., kunne vi citere Europa-Parlamentsmedlem Christel Schaldemose (S). Til Finans.dk sagde hun, at USA’s importtold kan resultere i et hurtigere og hårdere EU-udspil overfor de kinesiske bilproducenter.

Jens Ladefoged Mortensen, lektor i handelspolitik på Københavns Universitet, gav udtryk for, at EU er tvunget til at gøre noget tilsvarende. 

René Tønder, strategisk rådgiver for bilbranchen i AutoInc, lod i samme artikel og i umisforståelige vendinger forstå, at han lige nu ikke vil købe en kinesisk produceret bil. Han vil være nervøs ved de mulige konsekvenser af, at en kinesisk producent på grund af en handelskrig måtte vælge at trække sig fra Europa. 

Hvis det skulle ske, risikerer ejere af de pågældende kinesisk-producerede biler at stå i ingenmandsland, hvor det er svært at få repareret og serviceret bilen. I sidste ende kan det være vanskeligt at sælge bilen igen.

20 procent betyder ikke noget

Siden efteråret 2023 har EU-Kommissionen arbejdet på et forslag til at forhøje importtolden på varer fra Kina. I øjeblikket er den på meget beskedne 10 pct. Indtil før USA’s voldsomme forhøjelse fra de nuværende 27,5 til 100 pct., forlød det, at EU sigtede mod en forhøjelse til 20 pct. Måske op til de 27,5 pct.

René Tønder siger til Finans.dk, at han ikke forventer, at det vil få konsekvenser for bilkøberne og importørerne, hvis EU vedtager en forhøjelse af importtolden til 20 pct.

Geopolitiske komplikationer

Med til historien hører, at europæiske bilproducenter i modsætning til amerikanske er stærkt involverede på det kinesiske marked. Samtidig er eksporten af kinesiske biler til USA minimal. Af de to grunde er det mindre smertefuldt for USA og det amerikanske erhvervsliv at indføre den store importtold på 100 pct.

Med til historien hører sandsynligvis også, at både EU og USA ikke er klare på, hvordan man skal agere overfor Kina, når emnet falder på Ukraine-krigen. Kinas præsident, Xi Jinping, støtter helhjertet sin gode ven, Ruslands præsident, Vladimir Putin, som for mere end to år siden angreb Ukraine. Krigen raser stadig med uformindsket styrke og utallige ofre. 

Vesten står ganske vist på Ukraines side og støtter med penge og våben. Samtidig er man særdeles tilbageholdende med ikke at blive så meget en del af krigen, at man bliver direkte involveret, og det for alvor begynder at gøre ondt på forholdet til Kina og på økonomien.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here