Bosch-koncernen mener omstillingen til elbiler bør have alternativer. Der kan opstå mangel på strøm og batterier. Brødnid, siger kritikere.
En hel del bilfabrikker har meldt ud, at de inden for en overskuelig årrække har planer om at lukke ned for fossile bilmodeller og udelukkende lade elbiler rulle af samlebåndene. Men nu advarer den tyske industrigigant Bosch bilproducenterne mod udelukkende at satse på elbiler.
Det sker blandt andet i lyset af den nuværende energikrise skabt af russernes invasion i Ukraine.
”Lige nu står vi overfor konsekvenserne af manglen på gas i Tyskland og Europa, og det skyldes, at vi har forberedt os for dårligt med for få alternativer,” siger Boschs mobilitets direktør Markus Heyn til avisen Stuttgarter Zeitung.
Brint som alternativ
Heyn understreger, at bilindustrien og regeringer er nødt til at afsøge alternativer til elbiler. Bosch-chefen nævner blandt andet brint, der i brændselsceller kan laves til strøm.
Den tyske industrigigant mener, at man i mange lande ikke kan være sikre på, at have strøm nok til rådighed i fremtiden.
Samtidig peger direktøren på, at resurserne til batteriproduktion er knappe. Blandt andet kobolt. Det kan stikke en kæp i hjulet på batteriproduktionen. Læs mere her.
‘Hvad sker der for jer?’
Flere kilder, herunder websitet electrek, vurderer dog, at udmeldingen fra Bosch mest af alt er et udtryk for brødnid.
Her spørger man i en klumme: ”Hvad sker der for jer, Bosch? Helt ærligt.”
Det er almindelig kendt, at der er langt færre komponenter i en elbil sammenlignet med benzin- og dieselbiler, hvilket betyder mindre efterspørgsel på Bosch’ komponenter, hvis elbiler overtager hele markedet.
Bosch har også flere gange annonceret, at man ville investere i batteriproduktion uden at have gjort alvor af det.
Til gengæld fremstiller Bosch drivlinjer, herunder elmotorer, til elektriske køretøjer. Koncernen er også involveret i flere brændselscelle-initiativer, som man altså fremhæver som alternativ til ‘rene’ elbiler.