Forhandlere bliver irriterede, når kunder beder om rabat og prisafslag på de mindste modeller – avancen er simpelthen blevet for lav.
Det er stort set umuligt at forhandle sig til en rabat på de helt små biler som ’trillingekuldene’ Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 og VW Up/Skoda Citigo/Seat Mii. Selv når man er professionel forhandler.
Det oplever firmaet Carsmart.dk, der forhandler rabatter på bilkøberes vegne.
”Vi overvejer helt at fjerne mikrobilerne under 100.000 kroner fra siden. Der er alligevel ingen rabat at hente, og forhandlerne bliver bare irriterede, når vi beder om noget. Vi skal op til 150.000 kroner, før der er noget at hente,” siger Søren Frørup, en af stifterne bag hjemmesiden, til Politiken.
Det er dog én gang lykkes Carsmart at hive godt 6.000 kroner i rabat hjem til en kunde på en VW Up, men det var en ret veludstyret model.
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling oplever også, at rabat på mikrobiler kræver et prangertalent, der overgår Låsby-Svendsens:
Rabat på fabriksnye biler er mere normen end undtagelsen i dag, men ikke på de mindste og billigste biler. Her har priskrigen simpelthen banket forhandlernes avance ned på et absolut minimum.”
På hvilkenbil.dk får læserne af sitets biltests kvit og frit et kvalificeret bud på, hvilken rabat man kan forvente at opnå på den vejledende pris i ren handel. Den er ikke baseret på et gæt, men ved at spørge forhandlere af den pågældende bil, hvad de typisk giver i kontantrabat. Ved testen af VW Up blev det eksempelvis til et rundt nul i anslået rabat.
Forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen er enig i, at det er svært at få rabat på de helt billige biler. Og forklaringen er enkel:
”Forhandlerne siger, at de højst tjener 1.500 kroner på sådan en bil,” siger Allan Skytte Christensen til Politiken.
Jens Velling fra hvilkenbil.dk mener dog, at der kan være mulighed for rabat på mikrobiler lige om hjørnet.
”Der er en helt ny generation af de populære trillinger Aygo/C1/107 på vej til juni, så det kan måske gøre forhandlerne lidt nemmere at forhandle med de kommende måneder. Modeller, der er på vej ud af markedet, ønsker forhandlerne ikke at brænde inde med, så her kan man måske gøre en god handel på de lidt mere veludstyrede modeller,” vurderer han.
Den nye Citroën C1 og den nye mikro-Peugeot, der nu skal hedde 108, er blevet præsenteret. Toyota Aygo får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Geneve i marts 2014.
Læs om de nye trillinger her:
Fakta: Gode råd til at få rabat
– Det er gratis at spørge – gør det!
– Ring altid rundt til flere forskellige forhandlere, når du først har besluttet dig for, hvilken bilmodel du vil købe.
– Stand og værdi af en evt. byttebil spiller ind.
– Rabat på den nye bil kan betyde, at du blot får mindre for den gamle.
– Gå efter modeller på vej ud af markedet/kampagnemodeller, hvis bilen ellers tiltaler dig.
– Hvis du tilkøber ekstraudstyr, serviceaftale og finansiering er der mere at handle om.
Kilde: hvilkenbil.dk
Fakta: Eksempler på rabatter
Når du læser biltests her på hvilkenbil.dk, får du også et kvalificeret bud på, hvilken rabat du kan forvente at opnå.
Firmaet Carsmart.dk påtager sig mod en provision på 1 pct. af nybilsprisen, som forhandleren betaler, at forhandle en rabat for dig.
Eksempler på opnåede rabatter i konkrete handler:
– Ford Fiesta 1.0 SCTI 100 HP Titanium = 15.781 kr.
– Mazda 3, Hatchback, Skyactive-G, 2.0 120 hk. 6 man. = 24.771 kr.
– Renault Captur 1,5 DCI 90 Energy Expression = 27.000 kr.
– VW UP, Move Up = 6.798 kr.
– VW Touran, 2,0 TDI 140 hk., Comfortline, Bmotion Tech. = 14.741 kr.
– VW Sharan 2,0 TDI 140 hk., Trendline, Bmotion Tech = 36.477 kr.
– Nissan Juke 4X2, 1.5 DCI dpf, 110 hk. 6 MT, Acenta = 25.990 kr.
Kilde: carsmart.dk