Investerings-guru sælger alle aktier i BYD

Warren Buffet sælger alle aktier i den kinesiske bilproducent BYD. Over 17 år er aktien steget med næsten 4.000 procent.

Warren Buffet, kendt som verdens vel nok mest succesrige investor, har solgt alle sine aktier i den kinesiske bilproducent BYD.

Buffet investerede første gang i BYD for 17 siden, da han gennem sit holdingselskab Berkshire Hathaway købte 225 millioner aktier for 230 millioner dollars. 

‘Mirakelmagere’

Det har vist sig at være en god idé - og den var ikke engang Buffets egen: Den amerikanske investerings-guru fik BYD anbefalet af sin ven og kollega Charlie Munger, der betragtede både BYD og firmaets chef Wang Chuanfu som ‘mirakelmagere’.

Munger fik ret. Siden Warren Buffet købte de første BYD-aktier i 2008, er kursen steget med intet mindre end 3.890 procent. 

Berkshire Hathaway oplyser ikke konkrete tal, men det svarer til, at den oprindelige investering på 230 millioner dollars er vokset til næsten 9,2 milliarder dollars.

Warren Buffet har dog solgt ud af BYD-aktien over flere år. Første gang i 2022, hvor han reducerede sin aktieandel fra 20,04 til 19,92 procent. I 2024 var andelen under fem procent, og nu er Buffet altså helt ude af BYD-aktien.

‘Helt normalt’

BYD selv nedtoner betydningen af, at en af verdens mest succesrige investorer har solgt ud af aktien.

“Aktieinvesteringer handler om at købe og sælge, hvilket er helt normalt,” siger direktør for BYD-mærket Li Yunfei til mediet Weibo. Han takker samtidig Buffet og Munger for at opdage, investere i og støtte BYD over de seneste 17 år.

Når en investor som Warren Buffet sælger alle sine BYD-aktier er det udtryk for to ting: Han tager gevinsten hjem - og den er stor med en stigning på næsten 4.000 procent.

Samtidig må det være Buffets vurdering, at BYD-aktien har toppet eller måske er på vej ned. Som minimum at der vil være større gevinster at hente ved at investere sine penge andre steder.

BYD-salg stagnerer

Buffets farvel til BYD kommer efter flere udfordringer for det kinesiske bilmærke, der ellers er vokset til at blive verdens største elbilproducent foran Tesla.

BYD befinder sig midt i en brutal priskrig på det kinesiske hjemmemarked, der er præget af overproduktion og stagnerende efterspørgsel. De kinesiske myndigheder efterforsker også BYD for at sælge nye biler som brugte for på den måde at holde salget oppe og dermed opretholde en høj statsstøtte.

Samtidig har BYD lanceret hele tre prestigemærker - Denza, Fang Cheng Bao og Yangwang - i et forsøg på at øge indtjeningen. Alligevel er BYD-salget stagneret de seneste to måneder efter uafbrudt vækst.

Ifølge flere kilder, har BYD nedjusteret sit salgsmål for 2025 fra 5,5 til 4,6 millioner biler. Disse tal kan meget vel være forklaringen på, at verdens måske bedste investor har vurderet, at BYD-aktien har toppet i denne omgang.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here