Næste år bliver Jaguar tilgængelig for en helt ny kundegruppe. Briterne lancerer kompakt konkurrent til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.
Jaguars indiske ejere satser benhårdt på at udvide forretningen, og under biludstillingen i Genève stod det klart, hvor næste slag skal stå: Med en helt ny, kompakt model kaldet XE vil den britiske kat sætte tænderne i det feterede segment for kompakte prestigebiler. Med andre ord, Jaguar vil stjæle kunder fra BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse og Audi A4.
For danske bilkøbere betyder det, at Jaguar, som i dag begynder ved 765.000 kr. for allerbilligste model – en XF med 2,2-liters dieselmotor – bliver et langt mere tilgængeligt alternativ. Hvis den nye model skal være konkurrencedygtig, skal den begynde ved omkring en halv million kroner i udsalgspris – og med fordelagtige erhvervsleasing-priser. Beskatningsgrundlaget for BMW’s 3-serie begynder helt nede ved godt 330.000 kr.
Opgaven er til at tage at føle på for ingeniørerne og regnedrengene hos Jaguar i Coventry i England. Sidst Jaguar forsøgte sig i klassen var for 13 år siden, da briterne – dengang under Ford-ejerskab – lancerede den senere så udskældte X-Type. Modellen var bygget på en stærkt modificeret version af Fords CD132-platform, som blev anvendt til den daværende Mondeo.
Generelt delte X-typen omkring 20 procent af sine komponenter med Fords firmabil, og trods det, at den i sine første leveår var den bedst sælgende Jaguar nogensinde, levede den ikke op til kritikernes forventninger. Rustikke køreegenskaber og en – for klassen – tarvelig kabine stod kun mere ud, des længere tid bilen var på markedet. X-type blev trukket fra programmet i 2009.
Indtil videre er Jaguar tilbageholdende med oplysninger om den nye XE-model, men under forpremieren i Genève stod det i hvert fald klart, at der bliver tale om et helt andet dyr end X-typen. XE er 100 pct. udviklet hos Jaguar og selv om den bliver baghjulstrukket, deler den ikke platform og motorer med de eksisterende, større modeller XF og XJ.
Grundkonstruktionen er en nyudviklet platform i aluminium, som vi så første gang i koncept-SUV’en C-X17. Opbygningen skulle være inspireret af den monocoque, som normalt kun anvendes i skrappe sportsvogne. Kort sagt kan en monocoque beskrives sådan, at bilens karrosseri og passagercelle udgør selve den bærende og afstivende konstruktion. Jaguar hævder, at den nye opbygning resulterer i en bil, der er usædvanligt let og stiv.
Også på motorsiden bliver XE helt ny. Jaguar ruller således en helt ny familie af 4-cylindrede benzin- og dieselmotorer kaldet Ingenium ud i den nye model. Jaguar har frigivet en række billeder af de nye maskiner, men indtil videre røber briterne kun, at motorerne, som kan monteres både på langs og tværs i fremtidens modeller, kan levere alt fra hastigheder over 300 km/t til CO2-udledninger under 100 gram pr. km. Dog formentlig ikke på samme tid.
Jaguar har frigivet ét billede af den nye bil set lige forfra og må forventes af afsløre hele bilen i løbet af efteråret. I øjeblikket køres diverse test, og svenske spionfotografer har fx fanget XE’ere under vintertest i Arjeplog. Jaguar forventer at lancere XE i Europa i løbet af 2015.