Fra 2025 vil Jaguar kun lave elbiler, mens den første elektriske Land Rover er klar i 2024. Til gengæld dropper Jaguar den ellers færdige XJ.
Der er nye tider på vej hos Jaguar Land Rover. Det britiske traditionsmærke, der fortsat fremstiller biler i England, men er ejet af indiske Tata, har lanceret en ny strategi, ’Reimagine’. Manden bag er koncernens franske chef Thierry Bolloré, der tidligere har været elbil-pionér og topchef for Renault. Nu fører han nogle af sine tanker videre hos Jaguar Land Rover, der fremover skal satse stort set hele butikken på eldrift.
Målet er at gøre Jaguar til et 100 pct. elektrisk luksusmærke fra 2025. Siden 2018 har Jaguar solgt den elektriske I-Pace, og fra 2025 vil der kun være elbiler på programmet. Højst overraskende har Jaguar samtidig besluttet at droppe mærkets blot anden elbil, en nyudviklet og fuldt elektrisk udgave af limousinen XJ, der skulle være lanceret senere i år.
Allerede forældet teknik
Bolloré og Co. har lidt uld i mund omkring dén beslutning, men angiveligt handler det om, at XJ er udviklet på en platform, der simpelthen er overhalet af udviklingen. Fremover skal Jaguars nye og fuldt elektriske modeller baseres på en ny platform, der altså også er ’næste generation’ sammenlignet med den, som I-Pace står på. Vi gætter på, at XJ skrottes fordi den vil få relativt kort rækkevidde og langsom ladetid sammenlignet med konkurrenter som Teslas opdaterede Model S, Porsche Taycan og den nye Audi e-Tron GT. Under alle omstændigheder er det en kostbar bet at trække stikket på en ny model, der ellers er færdigudviklet. At Jaguar Land Rover i forvejen slås med vigende salg og lavvande i pengekassen, gør ikke situationen bedre.
El og brint til Land Rover
Mens Jaguar skal være fuldt elektrisk er strategien lidt anderledes for Land Rover. Her udfases benzin- og motorer over længere tid. I 2024 skal Land Rover lancere sin første fuldt elektriske model og i 2030 skal 60 procent af salget være fuldt elektrisk. De resterende 40 procent bliver hybridmodeller eller modeller, der kører på brint. I 2039 skal Jaguar Land Rover være en nul-emissions virksomhed – det vil sige, at samtlige modeller kører enten på ren el eller brint.
Til gengæld bliver der færre af dem – og de bliver endnu mere eksklusive, end de er i dag.
’Reimagine’ strategien handler nemlig ikke bare om, at gøre Jaguar Land Rover mere bæredygtig. Det er også en plan for, hvordan nogle af de mest berømte bilmærker kan overleve på længere sigt.
Her er Thierry Bollorés plan at øge forskellene på Jaguar på den ene side og Land Rover på den anden. For eksempel skal Jaguar ikke længere lave SUV’ere, som typisk ender med at konkurrere med netop Land Rover. I stedet skal Jaguar satse på personbiler, der skal være langt mere futuristiske i deres design og tiltrække fremtidsorienterede og velhavende kunder. I betragtning af Jaguars historie kan der også blive tale om en satsning på elektriske sportsvogne.
Kigger op mod Bentley
Hos Land Rover skal der satses yderligere på luksus og prestige, som vi for nylig har set med den nye Defender. Også Range Rover skal stræbe højere – JLR-koncernen overvejer at sigte efter Bentley i stedet for ’bare’ at være et britisk alternativ til Audi, BMW og Mercedes.
Alt i alt forventer Jaguar Land Rover at skære en smule ned på det nuværende antal modeller. Et træk, der i høj grad handler om at få økonomien til at hænge bedre sammen. Endelig er koncernen i en vis grad tvunget til at udfase benzin- og dieselmotorer: På det store, britiske hjemmemarked indføres der stort set totalforbud mod at sælge andet end el- og brintbiler fra 2030.