Det danske bilsalg er i opbrud. Tesla taber stort, tyskerne stormer frem og blandt kineserne er der vendt op og ned på magtforholdet.
Bilsalget i Danmark i første halvdel af 2025 byder på enorme omvæltninger og interessante nyheder.
Den største nyhed er måske ikke så overraskende endda: Tesla taber massivt. Det har der været lagt op til længe efter et regulært annus horribilis for det amerikanske elbilmærke.
Men udviklingen er en gyser: I årets første halvdel solgte Tesla 3.753 biler – det rækker til en plads som det niende mest solgte mærke i Danmark. I samme periode for et år siden lå Tesla nummer ét. Dermed er salget faldet 56 pct.
Ny Model Y hjælper ikke
Det bemærkelsesværdig er, at selv hvis man isoleret kigger på andet kvartal i år, hvor Tesla kunne levere den opgraderede Model Y, faldt salget med 55 pct. Intet tyder altså på, at den ’nye’ Model Y kan redde kastanjerne ud af ilden for Tesla, som mærket ellers havde forventet.

Den mindre og billigere Model 3 kan heller ikke redde dagen for Tesla. Her faldt salget voldsomme 82 pct. i første halvår.
VW-familien dominerer
Mens panderynkerne må være dybe hos kriseramte Tesla, har de snarere en heftig sommerfest hos den danske VW-importør.
VW-familien inkluderer mærkerne Audi, Cupra, Porsche og Skoda, og der er fremgang over hele linjen. Fra plus tre pct. for Audi til massive 218 pct. for Cupra. Midt imellem kan Porsche, VW og Skoda notere mere end godkendt fremgang på henholdsvis 74, 78 og 133 pct.
Tilsammen sælger VW-familien nu mere end 40 pct. af alle nye biler i Danmark. Det er ikke succes, det er dominans. Syv af de 10 mest solgte biler i første halvår kommer fra VW-gruppen, anført af Skoda Elroq på en suveræn førsteplads med 4.782 solgte biler.
Stellantis-mærker styrtdykker
Fest er der næppe hos Wismo Group, der bl.a. står for importen af Stellantis-koncernens bilmærker til Danmark.
Engang toppede mærker som Citroën, Peugeot og til dels Opel det danske bilsalg. I årets første seks måneder er historien anderledes dyster: Peugeot, Citroën og Opel står for halvårets største tilbagegang på henholdsvis 70, 75 og 80 pct.

Den voldsomme tilbagegang underminerer fuldstændigt Stellantis-mærkernes markedsandel i Danmark: Fra 12,6 pct. i første halvår 2024 til blot 3,4 pct. i år.
Mærker som Mazda, Volvo og Nissan har heller ikke noget at fejre – her er nedgangen i salget på henholdsvis 61, 49 og 26 pct.
Kina-mærker vinder terræn
Zoomer vi ind på bilmærkerne på Kina, sker der – som sædvanlig, fristes man til at skrive – ting og sager.
Overordnet kan Kina-mærkerne glæde sig over generel fremgang. Under ét øgede de deres samlede markedsandel til 5,6 pct. i årets første seks måneder. Sidste år lå markedsandelen i samme periode på 3,6 pct. Opgjort i biler steg salget i runde tale fra 3.100 til 5.000 biler.
Dermed kan vi konkludere, at den forhøjede EU-told på elbiler fremstillet i Kina ikke bremser Kina-mærkernes indtog i Danmark.
MG i kæmpe spring
Indbyrdes sker der forskydninger. Sidste år rykkede Xpeng voldsomt og passerede akkurat BYD som det mest solgte af de nye, kinesiske bilmærker (minus Volvo, der er kinesisk ejet og reelt det største Kina-mærke i Danmark).

2023-topsælgeren Polestar røg ned på en tredjeplads, mens MG blev fjerde-størst sidste år.
Nu er rollerne byttet om. MG tager et stort ryk op på førstepladsen og sender Xpeng ned som nummer to, mens BYD holder fast i tredjepladsen og Polestar rykker endnu en plads ned som nummer fire.
Sjovt nok ligger de fire største Kina-mærker side om side som nummer 17, 18, 19 og 20 på hitlisten over de bedst sælgende bilmærker i Danmark.
Andre Kina-mærker som Hongqi og Maxus lever en mere stille tilværelse som nummer 31 og 38. Mere rækker et beskedent salg på henholdsvis 122 og 17 biler ikke til.
Lyn-analyse: Tesla mangler en Model 2
Man kan udlede tre ting af det danske bilsalg i årets første seks måneder.
Tesla er på spanden. Ny Model Y flytter ikke rigtigt noget, og Elon Musk har – måske uopretteligt – skadet mærkets omdømme. Det er en no-brainer, at Tesla har brug for en helt ny og attraktiv basismodel. I stedet får vi en discount-udgave af Model Y, der heller ikke kommer til at flytte noget. Man må håbe for Tesla, at Musk har ret, når han satser alt på kunstig intelligens og selvkørende biler…
Døm aldrig tyskerne ude. Vi ved det fra fodbold – tyskerne giver aldrig op og kommer som regel igen. Det er nu sket for VW, der har overvundet dieselskandale og dårlig software og godt hjulpet af Elon Musk har tilbageerobret en dominerende position på bilmarkedet. VW har en usvigelig evne til at lave biler, som folk måske ikke drømmer om, men ender med at købe. Hatten af for det.
Kineserne kommer - og de kører ikke deres vej igen. Trods EU-told øger kinesiske bilmærker deres markedsandel i Danmark. Samtidig tegner der sig et billede af, hvilke Kina-mærker danskerne vil købe - og hvilke der får det svært. Udskilningsløbet er i gang, for selv om kinesiske biler er kommet for at blive, er der ikke plads til alle Kina-mærker.