Bortset fra et upålideligt start-stop system kører Kia Ceed ‘som et urværk’, konstaterer det tyske bilmagasin AutoBild efter 100.000 km i den koreanske Golf-rival.
For to år siden fik Kia både forbrugere og konkurrenter til at spærre øjnene op, da det tyske bilblad AutoBild offentliggjorde resultatet af deres kendte 100.000 km langtidstest af den kompakte mpv, Venga. Eneste ‘fejl’ var en revnet pære i en tågeforlygte. Et formidabelt resultat der fik AutoBild til at kalde Kia Venga ‘en rollemodel’ for konkurrenterne.
Nu gør Kia det igen. Denne gang har AutoBild kørt 100.000 km i Golf-rivalen Ceed. Efter at have skilt bilen fuldstændigt ad og undersøgt alle stumper, er der nok engang uforbeholden tysk ros til det koreanske bilmærke.
Kun to ting driller en smule i Ceed: Start-stop automatikken fungerer lidt tilfældigt – og det bliver aldrig rigtigt godt i løbet af de 100.000 km, som de tyske journalister kører i Ceed’en. Interessant nok har hvilkenbil.dk ofte oplevet samme problem i flere Kia-modeller: Den ene testdag fungerer start-stop upåklageligt, den næste dropper elektronikken aldeles at stoppe og genstarte motoren automatisk ved stilstand og acceleration.
Kobling skiftet uden beregning
Sidst i forløbet giver koblingen i Kia Ceed op. Man kunne kalde det slid, men Kia vælger at leve op til sin meget omtalte garanti på 7 år/150.000 km og skifter koblingen uden beregning.
Facit for AutoBild: ”Kombinationen af holdbarhed og 7 års garanti gør Kia Ceed til en nærmest problemfri pakke.”
I løbet af de 100.000 km er der oven i købet masser af roser til Kia Ceed. Det tyske testhold er især begejstrede for den nærmest lækre førerplads med nydelige materialer, masser af aflæggerum og god plads over alt i kabinen. De faste sæder støtter godt og gearskiftet overbeviser med god præcision.
”Den kunne jeg også godt køre privat”, bemærker flere på testholdet – og det nærmer sig et ridderslag, når det kommer fra en tysk testkører, som AutoBild selv bemærker.
Der sidder dog også et par torne på roserne: Kia’s 1,6 liters motor med 135-turboløse heste er slap, servostyringen lettere følelsesløs og så er retningsstabilitet heller ikke Kia Ceeds spidskompetence, bemærker flere testkørere.
Til prisen er det dog inferiøre indvendinger, konkluderer AutoBild. Og giver lige et hip til den nationale stolthed og Kia-konkurrent, VW Golf, som magasinet tidligere har testet over 100.000 km: ”Mens VW’s bestseller er plaget af enkelte svagheder, kommer Kia Ceed nærmest fejlfrit igennem de 100.000 km.”
Større ros får man ikke i et tysk bilblad – og så for anden gang på kort tid…
Læs også: Tysk bilblad: ‘Kia Venga er rollemodel’