Kia Niro skal udfordre Toyotas førerposition på det voksende marked for hybridbiler. Midlerne er crossover-design med høj siddeposition og masser af udstyr til fair priser.
Toyota sidder tungt på det voksende marked for hybridbiler. Også herhjemme, hvor Toyota i årets første seks måneder øgede salget med 26 procent og nu er det tredje mest solgte bilmærke i Danmark. En fremgang der ikke mindst skyldes et stærkt salg af Toyotas fem forskellige hybridmodeller.
Hybridbiler, der kombinerer en benzinmotor med batteri og elmotor for at reducere forbruget, har længe været anset for at være en mindre vigtig niche i bilindustrien. Sådan er det ikke længere; langt de fleste bilmærker med respekt for Toyotas hybrid-succes er godt i gang med at udvikle konkurrenter til Prius og Co. Og efter VW-skandalen, der ligner begyndelsen til enden for dieselmotoren, har dén udvikling for alvor taget fart.
Danske bilkøbere har dog endnu ikke mange alternativer til Toyota, hvis de vil have en hybrid. Udover VW’s ganske kostbare GTE-udgaver af Golf og Passat kniber det, men senere i år kommer der en mere folkelig mulighed, når Kia lancerer Niro.
Udover at navnet leder tankerne hen på en berømt, amerikanske skuespiller, tilbyder Niro noget helt nyt i afdelingen for hybridbiler: Høj siddeposition og et diskret offroaderlook. Koreanerne har tilsyneladende nøje udset sig en ’niche i nichen’ med Niro, der er noget så både moderne og usædvanligt som en hybrid crossover.
Netop det kan gøre Niro til et reelt alternativ til Toyota, der nok kan tilbyde fem forskellige hybridmodeller, men p.t. mangler den crossover-variant, som stadig flere bilkøbere efterspørger. (Den kommer dog i form af nyheden C-HR omkring nytår).
Automatgear med dobbeltkobling
Hos Kia får du en crossover-hybrid for 314.000 inkl. levering. Ganske vist noget dyrere end hybridudgaven af Toyota Auris Stationcar, men langt under den næsten halve million som den mere sammenlignelige SUV, Toyota RAV4 Hybrid koster. Kia sætter endda trumf på med massive mængder af udstyr, også i basisudgaven af Niro, der bl.a. får automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, 16” alufælge, læderrat, vognbaneassistent, trykfølsom skærm, klimaanlæg og Bluetooth som standard.
Automatgear er altid en del af pakken i en hybrid, fordi den får benzinmotor og elmotor til at arbejde sammen. Hvor Toyota sværger til det lettere udskældte ’milliongear’ uden trin, benytter Kia Niro et 6-trins automatgear med dobbeltkobling, som vi kender det fra VW-koncernen.
Ellers minder Kia’s hybridsystem om Toyotas: Benzinmotoren på 1,6 liter benytter den såkaldte Atkinson cyklus forbrænding for at spare brændstof. Motoren yder 105 hk mens elmotoren yder godt 43 hk. Tilsammen er ’systemeffekten’ 141 hk og et moment på 265 Nm – omtrent samme kræfter som en moderne turbobenzinmotor på 1,5 liter. Kia lover et normforbrug på 26,3 km/l, hvilket er pænt lavt for en høj crossover i samme størrelse som en Nissan Qashqai.
Kia Niro forventes at få dansk premiere til november.
Kia Niro priser (inkl. lev.):
1,6 Vision: 314.000 kr.
1,6 Comfort: 334.000 kr.
1,6 Advance: 364.000 kr.
Læs også: Kia satser på hybrid crossover