Takket være den nye registreringsafgift kan du fra november frit vælge crossoveren Kia Niro med eller uden ledning – prisen er den samme for hybrid- og lade-hybrid-udgaven.
Hybridbiler er det nye sort – eller skulle man sige grønne – på det danske bilmarked på grund af de nye registeringsafgifter, der blev vedtaget den 3. oktober i folketinget. De tilgodeser de miljøvenlige hybridbiler, som er faldet betydeligt i pris. Og nu betyder afgiftsændringen også, at bilimportørerne introducerer biler, som ellers var kørt forbi de danske bilkøbere.
Hos Kia sender man en plug-in-version af hybrid-modellen Niro på markedet fra november i år.
“Grundet de nye bilafgifter kan vi ramme de samme priser som for hybrid-modellen,” skriver Kia Import Danmark A/S i en pressemeddelelse.
Dermed er det op til kunden, om han/hun ønsker udgaven med eller uden ledning. Ligesom på hybrid-modellen (HEV), består modelprogrammet på plug-in-modellen (PHEV) af tre varianter; Vision, Comfort og Advance.
Størrelsesmæsssigt er Kia Niro lidt mindre end crossoveren Kia Sportage, mens den er større end Kia cee’d hatchback.
Prisen på en KIA Niro plug-in hybrid starter ved kr. 263.595,- plus levering for en Vision model med bl.a. AEB nødbremse, adaptiv fartpilot, automatgear, 2-zoners klimaanlæg, 5” touchskærm, LED kørelys, LED baglygter, sædevarme og 16” alufælge.
Udseendet på de to Kia Niro hybrider – med og uden ledning – er stort set ens.
Alle udvendige mål er ens på HEV og PHEV. Men hvis man vælger PHEV- i stedet for HEV-modellen, er der udvendigt to tankdæksler i venstre side. Det bagerste er til brændstof, og det forreste er til opladningen af batteripakken. Herudover er der under tågelygterne to diskrete blå streger. Disse streger går igen indvendigt omkring luftdyserne på instrumentbordet. Det er det hele.
Indvendig er bagagerummet også blevet mindre da batteripakken som er placeret under bagagerumsbunden op tager plads. Der er 324 liter til oppakning (ca. samme størrelse som Rio).
Systemydelse på 141 hk
Niro Plug-in Hybrid kombinerer en 1,6-liters GDI-motor med en 8,9 kWh litium-polymer-batteripakke med høj ydelse. Det betyder markant lavere emissioner i forhold til den mere konventionelle Niro hybrid. CO2-udledningen reduceres til 29 g/km (ved blandet kørsel, NEDC), og bilen har en rækkevidde på 58 km ved ren el-kørsel.
1.6 GDI motoren er den samme som på HEV-modellen med en maksimal ydelse på 105 hk ved 5.700 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 147 nm ved 4.000 omdr./min.
Den elektriske motor yder op til 60,5 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 170 Nm mellem op til 1.800 omdr./min., og derudover hjælper den benzinmotoren i hybridfunktion og genoplader batteriet under deceleration og nedbremsning. Denne energi er med til at genoplade batteriet.
Kombineret genererer hybridsystemet en ydelse på 141 hk og et moment på 265 Nm. Ydelse og moment kan ikke bare lægges sammen, da begge motorer har forskellige arbejdsområder.
En 6-trins DCT (dobbeltkoblingsgearkasse) overfører motorkraften effektivt og leverer dynamiske køreegenskaber med hurtig og direkte respons.
De to motorer og gearkassen er blot en del af hybridsystemet, som også omfatter et 8,9 kWh litium-ion polymer-batteri. Det byder på en letvægtskonstruktion, som samtidigt effektivt styrer den elektriske energi og køler bedre end andre batterier. Batteriet er placeret sikkert under bagsæderne samt under bagagerumsbunden og har en garanti på 7 år. Batteripakken kan oplades på ca. 2 timer og 15 minutter i en normal stikkontakt.
Det større batteri betyder at Niro PHEV kan køre helt op til 58 km på ren el (max fart på el 120 km/t) og en CO2 udledning på blot 29 g. Dette giver et yderst flot brændstofforbrug som efter NEDC-normen er opgivet til 76,9 km/l.
Når batteriet kommer under 14 procent, er det ikke muligt udelukkende at køre på ren el. Derfor skifter bilen automatisk til HEV (brændstofmotor + elmotor). Bilen kører herefter som en normal hybridbil.
Volkswagen tilbyder også en plug-in-hybrid i nogenlunde samme størrelse som Kia Niro til kraftigt nedsat pris. VW Golf GTE med en systemydelse på 204 hk koster efter 307.000 kr. plus levering.
Læs også: Nye afgifter vil kickstarte hybrid-bølge
FAKTA: KIA Niro PHEV modelprogram i 2017
1.6 GDI PHEV DCT Vision kr. 263.595
1.6 GDI PHEV DCT Comfort kr. 278.395
1.6 GDI PHEV DCT Advance kr. 300.595
Vision har samme udstyr som en Vision Niro HEV.
Comfort har samme udstyr som en Comfort Niro HEV. PHEV Comfort er herudover udstyret med 7” navigation som standard.
Advance har samme udstyr som en Advance Niro HEV. PHEV Advance er ydermere udstyret med 7” TFT-LCD supervision-instrumentenhed og fuld LED forlygter som standard.