To modeller fra det nye, kinesiske bilmærke Nio scorer topkarakter til trods for, at Euro NCAP igen har skærpet kravene i crashtest.
For ikke så mange år siden endte det som regel i skræk-overskrifter når kinesiske biler mødte muren i den skrappe europæiske crashtest Euro NCAP. Mærker som Landwind og Chery fik mere end bare ridser i lakken, og siden har vi heller ikke set noget til disse mærker på vores breddegrader.
I dag strømmer det ikke desto mindre til med mere eller mindre nye kinesiske bilmærker, der alle har ambitioner om at indtage verden – ikke mindst på det boomende marked for elbiler.
Et af disse mærker er Nio, der netop er lanceret på det danske marked. To af mærkets modeller – sedanen ET5 og den store SUV EL7 – er netop blevet crashtestet af Euro NCAP.
Det slipper de anderledes godt fra end Kina-bilerne fra 00erne. Ja, faktisk imponerer begge biler – både når det gælder passiv beskyttelse, hvor det er sikkerhedszoner og airbags, der passer på passagererne, og når den aktive sikkerhed som automatisk nødbremse træder til. Både Nio ET5 og Nio EL7 får da også samlet topkarakter – fem stjerner ud af fem mulige.
Det særligt imponerende er, at de to Nio’er er de første biler, som Euro NCAP crashtester efter endnu en skærpelse af testen. I den nyeste crashtest, der fremover gælder for alle nye bilmodeller, bedømmes bilerne også på, hvor godt de tager hensyn til bløde trafikanter som f.eks. motorcyklister, om de kan advare om glemte børn på bagsædet og endda om dørene kan åbnes, selv om bilen er havnet under vand.
Gør rent bord
– Nio ET5 og EL7 gør stort set rent bord i sikkerhedstesten, og man skal helt ned i detaljer som vurderingen af hovedstøtterne på bagsædet, før der er grund til et løftet øjenbryn, siger han.
– Også sikkerheden overfor bløde trafikanter synes at være på et højt niveau, ligesom de indbyggede hjælpesystemer formår at bremse fint op for både andre biler og bløde trafikanter, siger Søren W. Rasmussen, der er den danske bilklub FDM’s repræsentant i Euro NCAP.
En af grundene til, at de to Kina-biler klarer sig godt, er at Nio har udstyret både ET5 og EL7 med en såkaldt Lidar-radar. Det er en særlig avanceret type radar, der arbejder ved hjælp af lys. Ifølge Euro NCAP er teknologien med til at forbedre Nio’s automatiske nødbremse.
Højt niveau på få år
Nio er et af flere kinesiske bilmærker, der blot har få års historie på bagen. Nio blev således grundlagt i 2016. Alligevel er det altså lykkedes på få år ikke blot at udvikle flere nye bilmodeller, men også at bringe sikkerheden op på et højt niveau. Også på dét punkt følger et nyt mærke som Nio tilsyneladende i Teslas hjulspor: Den californiske elbils-pioner begyndte at lave i biler for 20 år siden, og har også opnået topresultater for mærkets nuværende modeller i Euro NCAPs crashtest.
Nio viser, at det ikke længere er en forhindring at være et bilmærke uden nævneværdig historie eller erfaring med at lave moderne – og sikre – elbiler. Heller ikke selv om kineserne havde store udfordringer med sikkerheden for blot få år siden.