Rapport viser, at Kina er bedre rustet til den grønne omstilling end Europa. Samtidig skruer svensk batteri-fabrik ned for blusset.
Kina er uden sammenligning verdens største producent af batterier til elbiler. Men selvom vi i Europa længe har været klar over, at vi bliver nødt til at frigøre os fra afhængigheden af kineserne, går det mildest talt dårligt med de planer.
En ny rapport om europæernes generelle konkurrenceevne i forhold til Kina og USA blev offentliggjort i sidste uge, og det er ikke opmuntrende læsning. Mario Draghi, tidligere chef for Den Europæiske Centralbank (ECB) og tidligere italiensk premierminister, er hovedforfatter til den nye rapport. Den handler overordnet om den økonomiske udvikling i Europa og europæernes position i forhold til den grønne omstilling. Og hans konklusion er klar: Europa skal handle hurtigt og investere massivt, hvis vi skal holde trit med både Kina og USA.
EU-Kommissionen bad for et år siden Draghi om at udarbejde rapporten. På en pressekonference i Bruxelles forleden understregede han, at “situationen i øjeblikket er dybt bekymrende”.
Rapporten konkluderer, at hvis Europa skal kunne følge med især Kina, bliver vi de kommende år nødt til at investere 750 milliarder euro (5.600 milliarder kroner) om året.
Northvolt-satsning slår fejl
Den dystre rapport kommer samtidig med en kedelig melding fra den svenske batteri-fabrikant, Northvolt. Her er det ikke lykkedes at komme tilstrækkeligt langt i udviklingen til at kunne konkurrere med de kinesiske producenter. Derfor bliver Northvolt nødt til at afskedige folk og udskyde etablering af planlagte fabrikker.
Northvolt har hidtil været betragtet som den europæiske batterifabrikant, der er længst i udviklingen. Også langt længere end Automotive Cells Company, der er ejet af Stellantis og Mercedes.
Hensigten har siden 2016 været, at Northvolt skal være en ‘all in one’-producent. Det vil sige, at Northvolt selv skal stå for al produktionen og ikke købe komponenter i eksempelvis Kina og Asien. Men dele af udviklingen er slået fejl. Ifølge de eksperter, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, er vurderingen derfor, at Europa i en del år endnu vil være afhængig af Kina og Asien.
Tilbagegangen kommer, selvom den svenske batterifabrikant angiveligt er sikret ordrer for et trecifret milliardbeløb. Volkswagen er en af de helt store investorer i Northvolt.
Den svenske lastbilfabrikant Scania, der er delvist ejet af Volkswagen, har på grund af forsinkelser hos Northvolt ikke kunnet udvikle ellastbiler hurtigt nok.
For to måneder siden måtte Northvolt desuden sige farvel til en milliardkontrakt med BMW, fordi Northvolt var to år bagud i forhold til det lovede. Volvo Cars, der har en samarbejdsaftale med den svenske batterifabrikant, oplyser, at Northvolt stadig indgår i Volvos strategiplaner.
Northvolt har nu bebudet, at man indtil videre vil satse på udvikling af battericeller.
Ensidig satsning på Kina hævner sig
Mario Draghi-rapporten og den seneste udvikling hos Northvolt understreger, hvad flere eksperter tidligere har påpeget: At Europa simpelt hen har hængt for længe i bremsen. At indhente især kinesernes enorme batteri-forspring bliver mere og mere vanskeligt. Flere tvivler efterhånden på, om det overhovedet kan lade sig gøre.
Analytikere har sammenlignet Europas naivitet og fodslæberi med det, der kendetegnede forholdet til Rusland. Europa havde gennem årtier gjort sig mere og mere afhængige af russisk gas, og det blev mere end bare lidt problematisk, da Rusland i februar 2022 overfaldt Ukraine.
Med andre ord har Europa ved at tøve og søge de umiddelbart nemmeste og billigste løsninger gjort sig alt for afhængig af kinesisk batteriproduktion.
Af redaktionen
👍
Vi har ikke set noget endnu, 2025 bliver året, hvor el-bil markedet “eksploderer”, det største problem bliver ikke udviklingen af batterier, men at skaffe de mængder af batterier, der skal bruges overhovedet.