Kina-mærker pumper salgstal ved at sælge nye biler som brugte

kinesiske bilmærker

Kinesiske bilproducenter skal forklare myndighederne, hvorfor ’brugte biler’ sælges med 0 km på tælleren og plasticbeskyttelse på sæderne.

Stadig flere kinesiske bilforhandlere har et særdeles godt tilbud til bilkøberne: Let brugte biler til nedsatte priser med 0 eller ganske få km på tælleren og sæder, der stadig er pakket ind i beskyttende plastic. Ja, selv duften af ny bil er intakt, når du åbner døren.

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det måske også.

Udnytter statsstøtte

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har de kinesiske myndigheder i hvert fald indkaldt bilproducenter som BYD og Dongfeng og foreningerne for Kinas bilforhandlere og Kinas bilproducenter samt en række store forhandlere til en kammeratlig samtale. Her skal parterne redegøre for situationen. Mistanken er, at den kinesiske bilindustri udnytter den kinesiske stats rundhåndede statsstøtte til elbiler.

Det fungerer angiveligt sådan her: En bilproducent ønsker at fremvise høje salgstal. De sælger derfor nye biler – i hvert fald på papiret – til en forhandler eller anden form for partner og indkasserer dermed forskellige former for tilskud. Men på det overmættede kinesiske bilmarked er konkurrencen hårdere end nogensinde, så det kan være svært at komme af med fabriksnye biler til fuld pris.

I virkeligheden afsættes nogle af bilerne derfor direkte til brugtmarkedet, hvor de sælges til nedsatte priser som ’let brugt’ eller ’tidligere ejet’. Bilkøberne får et godt tilbud og slår til, brugtbilforhandleren tjener lidt penge, og producenten kan holde salget oppe og inkasserer samtidig statslige tilskud. Det lyder som klassisk win-win.

BYD og Dongfeng i fokus

Sådan ser de kinesiske myndigheder ikke på det. Myndighederne er bange for, at det er dem, der betaler gildet i form af tilskud og statsstøtte. Og det vil de nu drøfte med bl.a. BYD og Dongfeng, der er blandt de største spillere i Kina.

Wei Jianjun, direktør for en af konkurrenterne, Great Wall Motors, sammenlignede i sidste uge situationen med det kinesiske ejendomsmarked. Her gik giganten Evergrande Group konkurs i 2024 efter at have gældsat sig, mens man byggede ejendomme, der slet ikke var købere til.

”Nu eksisterer Evergrande også i bilindustrien, men er bare endnu ikke kollapset,” lyder det advarende fra Wei Juanjin.

Ifølge Great Wall Motors chef er flere end 4.000 kinesiske bilforhandlere involveret i nye-biler-sælges-som-brugte tricket.

Kan kickstarte udskilningsløb

Der er med andre ord lagt op til en skandale af Evergrande-agtige proportioner, hvis de kinesiske myndigheder har ret i mistanken om, at store bilproducenter udnytter statsstøtten og pumper salgstallene kunstigt op.

Analytikere har længe sagt, at kinesisk statsstøtte er med til at gøre kinesisk bilindustri større, end den egentlig er. Der er over 100 bilproducenter i Kina, og der er ikke plads til dem alle. På et tidspunkt skal de kinesiske bilmærker gennem et udskilningsløb, hvor kun de største og bedste overlever. Det kommer også til at ramme de Kina-mærker, vi kender i Europa.

Den overlevelseskamp kan meget vel blive kickstartet med myndighedernes undersøgelse af, hvordan det kan lad sig gøre at sælge fabriksnye biler som brugte.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here