Kina udvikler nye elbiler på den halve tid

kinesiske bilmærker

Tempoet i Kina er højt, når kineserne udvikler elbiler. Europæerne bruger dobbelt så lang tid, og det har konsekvenser, vurderer analytikere.

Europæiske og amerikanske bilproducenter bliver nødt til at gå langt mere effektivt til værks, når de udvikler en ny elbil. I Kina sker udviklingen af nye elbiler nemlig på den halve tid, viser en canadisk analyse. 

Det vestlige udviklingstempo er en af flere forklaringer på, hvorfor kineserne er i stand til at oversvømme markederne med den ene nye elbil efter den anden. Eksempelvis Volkswagen og Renault bruger mellem 200 og 216 uger – cirka fire år – på at udvikle en helt ny model. Hvorimod eksempelvis det kinesiske mærke Nio opererer med en tidshorisont på 120 uger – altså lidt over to år.

Det kinesiske tempo underbygges af kolde fakta. Data fra ACEA – den europæiske sammenslutning af bilproducenter – viser, at antallet af producerede biler i Europa stort set har ligget fast omkring 18 millioner om året siden 2010. Tal fra International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA) viser, at i Kina er antallet af producerede biler årligt steget fra 13,9 millioner i 2010 til 28,5 millioner i 2023.

Kina har trumfkortene

I øjeblikket er den europæiske bilproduktion hårdt presset. Som Hvilkenbil flere gange har beskrevet af bl.a. inflation, skærpede CO2-krav fra EU og bortfald af statsstøtte til elbiler i især Tyskland. Men ikke mindst af strømmen af nye, kraftigt statsstøttede biler fra Kina og senest også af en uforudsigelig amerikansk præsident, der truer med forhøjet straftold. En straftold, der også kan ramme USA’s egen bilproduktion.

Et stort problem i effektiv udvikling af nye modeller er adgangen til materialer, råvarer og underleverandører. Hér er de kinesiske producenter særdeles godt hjulpet af, at det hele findes i Kina, og derfor er alt det, man skal bruge, let tilgængeligt.

Analysen er foretaget af det canadiske teknologifirma CoLab i Newfoundland og er omtalt i Just Auto. At udfordre kineserne kræver villighed til at afsætte de nødvendige midler til udvikling, fastslår eksperter.

Problematikken om kort afstand mellem underleverandører og producenter er vigtig at få kigget på. Altså skal fødekæden være kortere, og vi skal være mindre afhængige af bl.a. kinesiske varer. Samtidig skal de vestlige producenter i langt højere grad benytte kunstig intelligens, der kan speede processerne op.

Bagud på point ved lancering

Der er dog europæisk trøst at finde i prognoserne. For Just Auto anslår, at de europæiske producenter alene i år vil introducere over 100 nye elbil-modeller. Men skal de kunne tage kampen op mod elbilerne fra Kina, skal de klare de krav, som de europæiske kunder har. Og være prismæssigt konkurrencedygtige. Blandt andet derved vil de fortsat kunne adskille sig fra og hæve sig over de kinesiske elbiler.

Kapløbet har stået på i fem år, og når europæerne bruger i gennemsnit fire år på at udvikle en ny model, vil de modeller, der lanceres nu, i nogle tilfælde allerede være bagud på point i forhold til nye biler fra Kina. Forsinkelser, der f.eks. skyldes leveringsvanskeligheder og mangel på komponenter, kan koste dyrt og sætte europæerne yderligere bagud på point.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here