Kinas batterigiganter: Solid state-batterier bliver forsinkede

Foto: Chery

Hypen om solid state-batterier er overdrevet. Vi skal et godt stykke forbi 2030, før de er klar, vurderer kinesiske eksperter i elbiler og batterier. 

Optimismen omkring solid state-batteri er overdrevet. Super-batteriet, der lover dobbelt rækkevidde, lynhurtig lynladning og lavere vægt, er ikke lige om hjørnet. Tværtimod skal vi regne med flere års forsinkelse i forhold til de mest optimistiske udmeldinger om, at teknologien allerede kan være klar omkring 2028.

Sådan lyder det fra 2025 World Power Battery Conference i Kina, hvor nogle af Kinas største producenter af elbiler og batterier mødes for at tage temperaturen på Kinas vildtvoksende elbil-industri.

Lang vej til masseproduktion

Kina er ellers kendt for deres evne til at udvikle ny teknologi ekstremt hurtigt, så når kineserne selv vurderer, at solid state-batterier stadig ligger nogle år ude i fremtiden, har det en vis vægt.

Sagen er, at mens der forskes intenst i solid state-batterier, er der stadig lang vej igen, før teknologien er klar til masseproduktion til priser, som forbrugerne kan betale.

Yang Hongxin, chef for batteriproducenten SVOLT, medgiver, at de første demonstrationsudgaver af elbiler med solid state-batterier måske godt kan komme ud at køre i 2027. Men at vi skal på den anden side af 2030, før teknologien er moden til masseproduktion. Det skriver CarNewsChina.

Først gennembrud i 2035

Deng Chenhao, vicepræsident for Changan Automobile, der bl.a. fremstiller elbiler for Mazda, er endnu mindre optimistisk. Han advarer mod overdrevne forventninger, og mener at medier og online-diskussioner ofte overdriver mindre fremskridt og små gennembrud i forskningen. 

Mens adskillige bilproducenter lover elbiler med solid state-batterier mellem 2028 og 2030, vurderer Chenhao at de først vil få deres gennembrud i 2035. Altså mindst fem år senere, end hvad mange bilmærker lover i dag.

Ingen grund til at vente

Inden vi kommer så langt, forskes der fortsat intenst i at forbedre de kendte batterityper med flydende elektrolytter. Også her bliver energitætheden hele tiden bedre, samtidig med at prisen falder. Derfor er der ingen grund til at vente på solid state-batterier. 

Faktisk har andre eksperter vurderet, at solid state-batterier kan blive overhalet indenom af andre teknologier som salt- eller svovl-batterier eller bare fortsat udvikling af nutidens LFP- og NMC-batterier.

Kinas batteri-salg vokser

Uanset batteritype fastholder Kina sit solide greb om positionen som verdens største leverandør af batterier til elbiler. 

I de første ni måneder af i år er den position kun udbygget yderligere: Hjemme i Kina steg salget af batterier med 49 procent, mens salget af batterier til udenlandske bilproducenter blev øget med 33 procent.

Herunder kan du se listen over, hvornår de forskellige bilmærker hævder, at de er klar med solid state-batterier.

Her lancerer mærkerne solid state batterier

Mærke År
BMW 2030
BYD 2030
Honda 2026-2030
Hyundai 2030
Kia 2030
Mercedes 2029
Nissan  2029
MG (SAIC Motors) 2026 (semi solid state)
Rimac 2030
Stellantis (først Dodge) 2026
Toyota 2028
VW 2030

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here