Efter mere end 50 års fravær gør det tyske bilmærke Borgward comeback. Det sker ved hjælp af kinesiske penge og en mellemstor SUV, der får verdenspremiere til september.
Man skal tilbage til midten af sidste århundrede for at finde Borgward på listen over tyske bilproducenter. Dengang det respekterede bilmærke havde produceret én million biler og bestselleren var en velskabt sedan med navnet Isabella. I 1961 var det slut. Borgward blev erklæret konkurs af sine kreditorer trods vedholdende protester og påstande om, at firmaet faktisk var solvent. Hvilket viste sig at være rigtigt, da boet blev gjort op.
Siden har konspirations-teorierne floreret – og til september får Borgward under alle omstændigheder en slags oprejsning. Her præsenterer den genopståede bilfabrik en mellemstor SUV, der – ifølge Borgward selv – skal være ’tilgængelig luksus’. I første omgang løfter Borgward bogstaveligt kun for en flig af nyheden. Under klædet ser man ikke andet end en relativt stor bagklap, der dog prydes af bogstaverne Borgward i en størrelse, man normalt kun ser på meget store amerikanerbiler. Selvtilliden fejler tilsyneladende ikke noget hos det tysk-kinesiske mærke.
Ifølge tyske bilmedier er der tale om en SUV, der bliver en anelse større end en Audi Q5 og vil kunne fås med firehjulstræk. Under motorhjelmen kan der både være diesel og benzin med fire eller seks cylindre og så er der angiveligt også en ladehybrid på vej, der skal kunne køre op til 50 km på strøm alene.
Tyske ingeniører og underleverandører
De forskellige dele til den første Borgward i 54 år vil komme fra store tyske underleverandører tæt på mærkets hovedkvarter i Stuttgart, der som bekendt også er hjemsted for Mercedes. Det lyder af kendte leverandører som Bosch og Continental. Mon ikke også det bebudede automatgear med dobbeltkobling kommer fra den tyske gearproducent ZF?
Når Borgward kan genopstå efter årtiers glemsel, skyldes det massive kinesiske investeringer. De kommer fra Foton, et relativt nyt bilmærke i Beijing, der siden 1996 især har produceret varebiler og lastvogne, blandt andet i samarbejde med Mercedes. Kineserne har dog valgt at placere Borgwardts hovedkvarter og udviklingscenter i Stuttgart for at skabe et bilmærke, der både kan sælges i Kina og Europa. Angiveligt arbejder 2.000 ingeniører på at udvikle nye Borgward-modeller. Hvis det er sandt, er der tale om en milliard-investering for kinesiske Foton.
Kineserne har flere gange hævdet at være tæt på en lancering af et nyt bilmærke – men det er endnu ikke blevet til noget. Mest aktuelle eksempel er mærket Quros, der også har satset på tysk udvikling, tysk design og tyske ingeniører, men endnu ikke har introduceret nogen modeller på vores breddegrader. Det skulle dog ligge fast, at Borgward får officielt comeback til september på verdens største biludstilling i Frankfurt og efterfølgende både skal sælges i Europa og i Kina. Præcist hvornår siger Borgward dog ikke noget om.