Kinesisk batteri-boss om Elon Musk: “Han kan ikke lave batterier”

Chefen for verdens største batteriproducent, kinesiske CATL, leverer også batterier til Tesla, men er uenig med Elon Musk om flere ting.

Tesla-ejer Elon Musk kan lidt af hvert. Lave elbiler, rumraketter og være med til at få Donald Trump genvalgt som USAs præsident. Det er alligevel noget, som man siger i dag.

Han laver også batterier. Mange endda – Tesla er verdens største producent af elbiler.

Men lige det der med at lave batterier – den vel nok vigtigste del i en elbil – er han ikke særligt god til. I hvert fald ikke, hvis man spørger chefen for verdens største batteriproducent, kinesiske Contemporary Amperex Technology Limited, bedre kendt som CATL.

Kæmpe diskussioner

Chefen hedder Robin Zang. Til nyhedsbureauet Reuters fortæller han, hvordan han har haft kæmpe diskussioner med Elon Musk om Teslas satsning på cylinderformede batterier. En teknologi, som Tesla først nu har fået styr på efter flere års forsinkelse, men som Robert Zang på ingen måde er imponeret over.

Det har han også fortalt Elon Musk:

“Hans satsning på cylindriske 4680-batterier vil fejle og aldrig blive en succes.”

En ganske frisk udmelding eftersom Tesla er storkunde hos CATL. Den kinesiske batteriproducent er specialister i de såkaldte LFP-batterier, som den leverer til Teslas kinesiske fabrik i Shanghai. Her bruger Tesla LFP-batterier i basisudgaverne af Model 3 og Model Y.

Det afholder dog ikke Robin Zang for at kritisere en af sine helt store kunder.

“Vi havde en kæmpe diskussion, og jeg viste ham (hvorfor, red.). Han var tavs. Han ved ikke, hvordan man laver batterier. Det handler om elektrokemi. Han er god til computerchips, software, hardware, det mekaniske,” siger Robin Zang om Elon Musk til Reuters.

Luft eller ikke luft

Ud over at det er forfriskende, at nogle tør sige verdens rigeste mand imod, ligger der også en interessant tilgang til batterier bag de to chefers uenighed.

Elon Musk har satset stort på de cylindriske 4680-batterier for at øge energi-tætheden og nedbringe omkostningerne.

Tallet 4680 beskriver den cylindriske battericelles fysiske størrelse; 46 millimeter i diameter, 80 mm høj, men diskussionen går på cylinder-formen.

Robin Zang og CATL sværger til prismeformede battericeller, hvor der modsat cylinderformen ikke er luft mellem de enkelte battericeller.

Zang mener satsningen på cylindriske batterier er en ‘blind vej’, fordi prismeformede batterier er endnu mere effektive. Herunder ligger også en diskussion om, hvorvidt cylindriske- eller prismeformede battericeller har størst risiko for at bryde i brand.

Lover for meget

Zang holder sig heller ikke tilbage med at kritisere Elon Musks tendens til ofte at være alt for optimistisk, når det drejer sig om, hvornår Tesla er klar med ny teknologi og produkter.

“Hans problem er, at han lover for meget. Når noget tager fem år, siger han to år,” fortæller Robin Zang.

Aner man visse frustrationer over en stor, men også meget krævende kunde her?

Under alle omstændigheder bliver det spændende at se, om verdens største elbilproducent eller verdens største batteriproducent får ret i, at netop deres batteriteknologi er den bedste.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here