Verdens første elbil med faststof-batteri er sat i produktion. Kinesiske IM L6 får også 900-volt teknologi og ventes til Europa næste år.
Længere rækkevidde, lynhurtig opladning, mindre følsomhed overfor temperaturer og lavere vægt er blandt fordelene ved det såkaldte solid state-batteri.
Det revolutionerende batteri – på dansk faststof-batteri – har bilbranchen talt henført om i årevis, og nu melder kinesiske IM Motors sig som de første med teknologien.
Intelligent Mobility, som IM står for, er et elektrisk bilmærke under MG’s moderselskab, den statsejede gigant SAIC (Shanghai Automobile Industry Corporation). IM Motors er sat i verden for at levere “teknologisk avancerede premium-biler”, som det formuleres.
Den store sedan IM L6 har under bugen et faststof-batteri på 130 kWh med 900 volts-teknologi. Indtil videre er blandt andre Porsche og Hyundai blandt de få, der byder på 800 volts-teknologi, og den mest gængse teknologi er 400 volt. Jo højere tal, desto hurtigere opladning.
800 km rækkevidde
IM L6’s rækkevidde er angiveligt 800 kilometer, men da faststof-batteriet er helt nyudviklet og dermed meget dyrt at fremstille, tilbyder IM også L6 med lithium-ion-batteri. Her er kapaciteten 90 eller 100 kWh og rækkevidden i nærheden af 600 km. Rækkevidderne er dog baseret på Kinas meget optimistiske CLTC-norm.
MG Motors Danmark oplyser, at man venter IM L6 til Europa næste år.
Alle vil have faststof-batteri
Stort set alle betydende producenter af elbiler har i flere år talt åbent om det lyksalige i at være de første til at opfinde den hellige gral. Men helt så nemt er det ikke.
Flere erklærede mål har bilproducenterne dog selv måttet skyde ned – kort før årsskiftet trak Toyota i land på sit 2027-mål og nævner nu 2030 som det tidspunkt, hvor man formoder at kunne tilbyde enkelte biler med det revolutionerende batteri.
Ud over de allerede nævnte fordele ved et faststof-batteri udmærker det sig ved ikke at indeholde samme mængder svært tilgængelige og miljøbelastende mineraler og råstoffer som lithium-ion-batterier.
Et faststof-batteri er også mere sikkert, da de ikke kan lække som lithium-ion-batterier, der bl.a. består af flydende elektrolytter. Det tåler også højere temperaturer, hvilket minimerer risikoen for brand. Faststofbatteriernes mindre følsomhed overfor temperaturer gør også, at man ikke behøver forvarme det forud for lynladning i kulde.
Prisen vil falde
Sagkundskabens klare forventning er, at når udviklingen og udbredelsen af faststofbatterierne når til et vist punkt, vil de være markant billigere end lithium-ion-batterierne.
IM har ikke frigivet fotos af L6 – bilen på billedet er derfor den lignende IM L7.