Kinesisk firma genbruger næsten alt fra batterier

norske batteri

Et datterselskab af verdens største producent af batterier til elbiler genbruger nu næsten 100 pct. af batteriernes nikkel, kobolt og mangan.

Et af de spørgsmål, der bliver stillet igen og igen, er, hvad der sker, når en elbils batteri skrottes? Når det har aftjent sin værnepligt og ikke kan bruges længere. Ligger batterierne så bare der, mens giftige stoffer fra batterierne siver ned i grundvandet? Og er en stor del af miljøgevinsten ved elbiler frem for fossilbiler så ikke-eksisterende?

Videnskaben strides stadig om de præcise opgørelser, men ingen skal være i tvivl om, at der er stor fokus på batteriernes skadelige indhold og genbrug af dem.

Fra Kina lyder nu meget opmuntrende nyt. Verdens største producent af batterier til elbiler, CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), har et datterselskab, Brunp Recycling, og det har netop offentliggjort, at de er i stand til at genanvende 99,6 procent af det nikkel, kobolt og mangan, som findes i batterierne. Og hvad angår litium, er Brunp Recycling i øjeblikket i stand til at genanvende 96,6 pct.

Det skriver mediet electrive.com.

Øget fokus på genanvendelse

De opløftende informationer er videreformidlet af CnEVPost, der er et kinesisk medie specialiseret i elbiler. Kina har tidligere indført nationale standarder for bl.a. genanvendelse af batterier. Men det formodes, at uautoriserede aktører stadig spiller en så stor rolle, at under halvdelen af batterierne rent faktisk forsøges genanvendt i dag.

CATL har siden 2021 etableret to store industriområder i Kina, hvor man genanvender råmaterialerne fra batterierne i nye batterier. I 2023 meddelte CATL officielt, at firmaet anser genanvendelse for at være vigtigt, og at en målrettet tilgang til genanvendelse bliver en “vigtig mulighed for at skaffe sig adgang til råmaterialer”.

Værdien af at genanvende batterier er med andre ord ikke kun en gevinst for miljøet. Genanvendelse giver også en økonomisk gevinst – tidligere i år viste en undersøgelse fra britiske IDTechEx, at i 2035 vil batteriernes “liv nummer to” potentielt være 4,2 milliarder dollar (over 30 milliarder kroner) værd om året.

Siden 2023 har Brunp indgået partnerskaber med Mercedes og Volkswagen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here