Trods en mindre nedgang fastholder kinesiske BYD sin offensiv. Med held ser det ud til. Særligt Sydamerika er et boomende marked.
De kinesiske bilproducenter er presset på hjemmebanen. En profit-ødelæggende priskrig hærger, og BYD er især presset af konkurrenter som Geely og Leapmotor. Men så må eksporten øges. Og det gør kinesiske mærker og i særdeleshed BYD, der er verdens største producent af elbiler.
I år forventes et udenlandsk salg på op mod en million biler, og næste år regner BYD med at kunne sælge 1,6 mio. biler uden for Kina. En tredjedel af BYD’s udenlandske salg ligger i år i Europa, USA og de 11 sydøstasiatiske ASEAN-lande. Men eksporten til Mellemøsten, Centralasien og ikke mindst Sydamerika er voldsomt intensiveret. Det gælder ikke kun for BYD, men for flere kinesiske mærker, siger analytiker Felipe Munoz fra JATO Dynamics til nyhedsbureauet Reuters.
Store ambitioner i Europa – og i Danmark
De seneste fem år har BYD opført mindst otte mega-fabrikker i Kina, og i Europa har BYD bygget en fabrik i Ungarn og ventes snart at indlede etableringen af en fabrik i Spanien.
Trods et utilfredsstillende salg i Europa og ikke mindst i Europas største bil-land, Tyskland, i 2024, er BYD’s europæiske ambitioner uformindskede. BYD-salget i Tyskland var i fjor kun på godt 2.000 enheder, men den kinesiske producent er i gang med et solidt fremstød med en massiv udbygning af forhandlernettet, og allerede i år forventer BYD ifølge producentens europæiske chef, Maria Grazia Davino, at sælge seks gange så mange biler som i 2024, skriver Automotive News.
I Danmark var BYD-salget i 2024 højere end i Tyskland. Salgstallet var knap 2.800, hvorimod det i 2025’s første 10 måneder ser noget mindre opmuntrende ud – godt 1.900 solgte. BYD’s danske salg er således indtil videre lavere end det salg, som landsmændene MG og Xpeng præsterer.
Fokusområde Sydamerika
De senest tilgængelige 2025-tal viser, at lidt over halvdelen af alle nyindregistrerede køretøjer i Europa og Kina er elektriske. De tilsvarende tal for Japan og USA, hvor interessen for elbiler er noget mere begrænset, er 2 og 10 pct.
I Sydamerika, derimod, overgår salget af elbiler i nogle lande salget af elbiler i USA og Japan. I tredje kvartal i år var 28 pct. af alle nyindregistrerede biler i Uruguay elektriske, i Brasilien var det i august 9,4 pct. og i Chile var det i september 10,6 pct., viser en rapport fra Citi Group, en af verdens førende finansielle institutioner.
Det er dog ikke udelukkende kinesiske elbiler, sydamerikanerne køber. Også hybrider, ladehybrider og benzinbiler sælger stort. En af grundene til kinesernes succes i Sydamerika er, at eksempelvis biler fra BYD, Geely og Great Wall Motors (GWM) kun koster omkring 60 pct. af det, en Tesla eller en Toyota koster.
Verdensomspændende silkevej
Sydamerika spiller en central rolle i Kinas “The Belt & Road Initiative” – den nye Silkevej – der blev lanceret i 2017, og uden sammenligning er historiens største udviklingsprojekt. Den kinesiske stats og præsident Xi Jinpings mål med ”The Belt & Road Initiative” er at gøre transporten af varer langt mere effektiv og medvirke til en positiv udvikling i lande, der har brug for fremdrift. For at fremme kinesisk handel med omverdenen.
Men selvfølgelig var og er målet også at øge Kinas politiske indflydelse i verden, særligt i de mindst udviklede lande, hvor økonomisk støtte er mere end velkommen.
Planen med “The Belt & Road Initiative” er at gøre “Riget i Midten” til verdens nye supermagt. Alle former for infrastruktur – broer, veje, kraftværker, dybvandshavne, elnet, gas- og olieledninger, jernbaner og kommunikationskanaler – er inddraget. 1.000 projekter var fra begyndelsen en del af mega-planerne, der involverede 65 lande og 70 pct. af jordens befolkning.
22.000 kinesiske biler på ét skib
Eksporten fra Kina til Sydamerika illustreres bl.a. af, at verdens største containerskib til transport af biler ifølge Reuters jævnligt anløber netop en af de dybvandshavne, som Kina har anlagt i Brasilien. Skibet kan have cirka 22.000 biler ombord.
Sideløbende øges de kinesiske investeringer i Brasilien. Eksempelvis har BYD overtaget en Ford-fabrik, og GWM er rykket ind i en tidligere Mercedes-fabrik. GWM forventer senest i 2027 at indlede eksport fra sin brasilianske fabrik til flere syd- og mellemamerikanske lande.
I Uruguay er BYD nu det tredjebedst-sælgende mærke, og generelt er de kinesiske bilproducenters markedsandel i Uruguay mere end fordoblet siden 2023 og udgør nu 22 pct. af det totale salg.
I Chile udgjorde kinesiske biler knap en tredjedel af det totale salg i 2025’s første kvartal.






