Risikoen for øget told på biler produceret uden for EU får flere kinesiske bilmærker til at planlægge nye bilfabrikker i Europa.
Hvis det bliver for dyrt at eksportere biler fra Kina til EU, hvad gør man så? En oplagt mulighed er at flytte produktionen af de biler, der sælges i EU, til EU. Altså etablere produktionsfaciliteter i Europa.
Netop dét overvejer en række kinesiske producenter ifølge branchetidsskriftet Automotive News at gøre.
Årsagen til kinesernes overvejelser er blandt andet, at EU for mere end et halvt år siden gik i gang med at afsøge mulighederne for eventuelt at indføre importtold på statsstøttede kinesiske varer. Den er i forvejen exceptionelt lav på 10 procent.
Hvis de 27 EU-lande senere i år bliver enige, vil det betyde, at importtolden på kinesiske varer indføres med tilbagevirkende kraft fra 7. marts i år. Planen er at hæve importtolden til nogenlunde samme niveau som den, amerikanerne lægger på varer importeret fra Kina – den er i øjeblikket på 27,5 procent.
Kineserne lægger 15-25 procent i afgift på varer importeret til Kina.
Hvilkenbil har i flere artikler beskrevet de kinesiske mærkers indtog i Europa og vurderet de muligheder, de har for at blive seriøse spillere på markedet.
Kinesernes planer
Automotive News har opgjort de overvejelser, man har kendskab til, som kinesiske bilfabrikker gør sig om at flytte produktionsfaciliteter til EU.
BYD
BYD (Build Your Dreams) satser på at indlede produktion i Ungarn senest i 2026 som led i firmaets plan om at erobre fem procent af elbilsalget i EU. Fabrikken i Ungarn vil kunne producere 150.000 biler om året, og kapaciteten vil kunne øges til det dobbelte. BYD importeres til Danmark af Nic. Christiansen Gruppen, der bl.a. også importerer Hyundai, Jaguar og Land Rover. BYD konkurrerer med Tesla om at være verdens største producent af elbiler. I Danmark havde BYD i 2023 en markedsandel på 0,3 procent.
BYD er privatejet.
Chery
Chery er endnu ikke i Danmark. Firmaet har meddelt, at man allerede i sensommeren år vil indlede produktionen af mærket Omoda på Nissans gamle fabrik i Barcelona. I 2029 planlægger Chery at bygge 150.000 Omoda i Barcelona i samarbejde med spanske EV Motors. Den nuværende italienske regering, der åbenlyst ikke er tilfreds med Stellantis-koncernens beslutning om at producere italienske modeller som Fiat 600 e og Alfa Romeo Junior i Polen, er ifølge medieforlydender i kontakt med Chery om etablering af en fabrik i Italien.
Chery er ejet af den kinesiske stat.
Dongfeng
Dongfend, der bl.a. producerer mærket Voyah, som den danske Stellantis-importør K.W. Bruun tager til Danmark, er som Chery i dialog med Italien om etablering af produktion. Målet er at kunne producere 100.000 biler om året.
Dongfeng er ejet af den kinesiske stat.
Leapmotor
Leapmotor sælger i øjeblikket ikke biler i Europa, men 21 procent af selskabets aktier er ejet af Stellantis-koncernen, så de har kurs mod Europa. Der er planer om at producere den elektriske Leapmotor T03 i Tychy i Polen, hvor også Jeep Avenger, Fiat 600 e og Alfa Romeo Junior bygges. Stellantis overvejer også at igangsætte produktion af Leapmotor-modeller i Torino, Italien.
Leapmotor er privatejet.
MG
MG Motor er pt. det bedst sælgende kinesiske mærke i Europa. MG importeres til Danmark af Nellemann Group, der bl.a. også importerer Kia og Aston Martin. I 2023 havde MG en total markedsandel i Danmark på 0,8 procent. MG-moderselskabet SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) satser i løbet af to-tre år på at etablere produktionsfaciliteter i Europa.
SAIC er ejet af den kinesiske stat.