Kinesiske Chery udvider med nyt bilmærke i Danmark

Jaecoo bliver det 23. nye kinesiske bilmærke i Danmark. I første omgang med by-Jeep’en J5 med 400 km rækkevidde og masser af udstyr.

ELBILMESSEN: Kineserne fylder meget på Elbilmessen i Herning i denne weekend. Flere kinesiske bilmærker har Danmarkspremiere på messen. Blandt dem Jaecoo, der bliver det 23. nye kinesiske bilmærke, der er lanceret i Danmark siden 2022.

Det er en markant forandring af det danske bil-landskab, så det gælder om at skille sig ud fra konkurrenterne, hvis man vil have bilkøbernes opmærksomhed.

Jaecoo er en del af den kinesiske Chery-koncern, der tidligere i år lancerede mærket Omoda i Danmark. I uge 46 følger Chery op med sit tredje bilmærke i Danmark, når Exlantix kommer til Danmark.

Sjovt nok har de tre Chery-mærker forskellige importører: Jaecoo og Omoda importeres af Nic. Christiansen Gruppen, mens Wismo Group henter Exlantix til Danmark.

Skiller sig ud på design

Jaecoo kommer til Danmark med klassiske, kinesiske dyder som overbevisende byggekvalitet og masser af udstyr til lave priser. Faktisk kommer bilen kun i højeste udstyrstrin, Premium.

Men J5, som Jaecoo’s første model i Danmark hedder, vil også skille sig ud på designet. 

Hvor mange Kina-biler i varierende grad benytter det samme nydelige, men også lidt anonyme håndsæbe-design, kommer J5 med en mere kantet stil, der dufter lidt af Jeep og aktiv livsstil. Det kan meget vel blive det afgørende salgsargument for Jaecoo, der er oppe mod en sværm af elbiler, der kan omtrent det samme.

Teknik fra Omoda

Teknisk deler Jaecoo J5 platform med søsterbilen Omoda 5 EV. Det vil sige 150 kW elmotor (204 hk), der trækker på forhjulene og et batteri på 61 kWh, der giver en rækkevidde på 400 km.

Et første indtryk af Jaecoo J5 på udstillingsgulvet i Herning, giver indtryk af en bil, der minder om mange andre Kina-biler.

Jaecoo satser på at skille sig ud med designet med J5, der kan minde lidt om en Range Rover...

Finishen er præget af bløde vinyloverflader og sæder i kunstlæder, og stort set al betjening foregår via en central skærm i stedet for fysiske knapper og greb.

Pladsudnyttelsen af det firkantede karrosseri er god, og giver indtryk af en rummelig bil, der vil passe mange danske familier.

Under 240.000 kr.

Især til prisen, som importøren lover lander et sted under 240.000 kr., som søsterbilen Omoda 5 EV koster.  

De endelige priser kendes først, når Jaecoo J5 når frem til de danske forhandlere i begyndelsen af 2026. I første omgang skal J5 sælges fra de samme fem forhandlere, der har solgt Omoda 5 EV siden sommer.

På sigt skal Jaecoo have flere forhandlere. Det er formentlig også nødvendigt, hvis den ikke skal forsvinde i strømmen af nye, kinesiske bilmærker.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here