Bag giga-grillen har Mercedes GLC EQ 800 volt teknologi, rekordstor infotainmentskærm, over 700 km rækkevidde og lader 300 km på 10 min.
Biludstillingen IAA åbner i dag i München, der også er BMW’s hjemmebane. BMW har allerede markeret sig med afsløringen af iX3, en mellemstor elektrisk SUV og den første i en stribe af ’Neue Klasse’ elbiler, der skal bringe BMW i front med den nyeste teknologi.
Den udfordring kan ærkerivalen Mercedes selvfølgelig ikke sidde overhørig. Så de er mødt velforberedt op i München med det direkte modsvar, anden generation af SUV’en GLC, der er Mercedes’ bedst sælgende model.

Meget står altså på spil, og Mercedes tager da heller ingen chancer med den nye GLC. Den kommer både som fossil- og elbil, men det er sidstnævnte, som Mercedes afslører i München, og så har den tilføjelsen EQ Technology.
Følger BMW til dørs
Ikke overraskende følger Mercedes GLC den nye BMW iX3 til dørs på teknologien. GLC har 800 volt teknologi, der giver mulighed for lynhurtig lynladning med op til 330 kW. Ifølge Mercedes tager det blot 10 minutter at lade til 300 kilometers kørsel. Batteriet på 94 kWh netto giver en rækkevidde på 713 kilometer i den kraftigste udgave af GLC, der kører med to motorer med tilsammen 360 kW (490 hk).
Uden at opgive data lover Mercedes, at GLC kommer i hele fem motorvarianter. Blandt dem en udgave, der nøjes med en enkelt elmotor og baghjulstræk, hvilket kan øge rækkevidden yderligere.

GLC rummer også den nye teknologi inden for software og betjening. Mercedes er langt fremme med kunstig intelligens, der blandt andet skal gøre Mercedes’ stemmestyring endnu bedre.
Skærm i fuld bredde
GLC benytter systemer fra både Google og Microsoft og hævder, at man kan føre samtaler med GLC, der vil minde om at tale med en ven, der kender dig godt – og hele tiden lærer dig endnu bedre at kende. Bilens elektroniske ’superhjerne’ kan udføre 254 trillioner opgaver i sekundet og flydende skifte mellem kunstig intelligens fra henholdsvis Microsoft og Google alt efter hvilken teknologi, der løser opgaven bedst.
GLC bliver også den første Mercedes med mærkets hidtil største ’hyperscreen’ – en infotainmentskærm på 99 cm, der breder sig i instrumentpanelets fulde bredde. Så vidt vi ved, er det verdensrekord i en seriefremstillet bil.
Mere plads over alt
Mercedes har i det hele taget noget med store tal og rekorder i GLC. Selv om den med en længde på 485 cm har samme størrelse som sin forgænger, er den væsentligt større indvendig. Blandt andet er akselafstanden øget med mere end otte cm, hvilket især giver bedre benplads på bagsædet.
Bagagerummet tager mellem 570 og 1.740 liter, og ude foran er der et rekordstort frunk på 128 liter, der endda åbner elektrisk.

Den gamle sang om, at elbiler ikke kan trække noget på krogen er også fortid: GLC tager op til 2.400 kg på anhængertrækket. Vel at mærke uden at gå i knæ, for GLC kan fås med samme luftaffjedring som S-klassen.
Klassisk kølergrill
Det lyder nærmest som om Mercedes har skabt et rumskib. Mercedes er dog meget bevidste om at pakke den hyperavancerede teknologi langt mere konservativt ind, end det hidtil har været tilfældet med mærkets EQE-elbiler.
Deres futuristiske design slog ikke an hos kunderne, så selv om GLC er Mercedes’ hidtil mest avancerede bil, ser den langt mere genkendelig ud.

Tjek især fronten oplyst af 942 pixel-LED’er, der er en nyfortolkning af den klassiske, forkromede og meget markante, firkantede Mercedes kølergrill. Her nærmer vi os retro – og det gælder også størrelsen. Her er atter tale om en Mercedes-grill, der kan fylde bakspejlet helt ud, når den kommer kørende bagfra på motorvejen og på den måde både skabe genkendelighed, respekt og få dig til at rykke ind i indersporet i en fart.
Mercedes GLC kommer til Danmark i begyndelsen af 2026 – priserne er endnu ukendte.
Fakta: Mercedes GLC 400 EQ Technology
Elektrisk SUV med plads til fem. En eller to elmotoer med bag- eller firehjulstræk.
Længde/bredde/højde: 485/191/164
Akselafstand: 297 cm
Bagagerum: 570 – 1.740 liter + 128 liter frunk
Batteri: 94 kWh netto
Rækkevidde: 713 km
Opladning: 303 km på 10 min., 10-80 pct. på 22 min.
Drivline: To elmotorer med tilsammen 360 kW (490 hk)
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 4,3 sek.
Pris: Endnu ukendt.