Elektrisk solpaneler i bilens soltag og motorhjelm skal producere strøm til Hyundai og Kias fremtidige bilmodeller. Efter planen kan det oplade batteriet på en hybridbil op til 60 procent.
KIA Motors og Hyundai Motors har planer om at introducere en opladningsteknologi med solpaneler på taget af udvalgte modeller. Det er meningen, at de strømgenererende solpaneler skal integreres i bilens soltag eller motorhjelm og levere ekstra strøm til biler med både forbrændingsmotor, hybridbiler og elbiler, hvilket vil forbedre brændstofeffektiviteten og øge rækkevidden.
Hyundai Motor Group, som koncernen hedder, er i gang med at udvikle tre typer solopladningssystemer til bilernes tag: Førstegenerationssystemet er til hybridbiler, mens anden generation af teknologien omfatter et semi-transparent tagsystem med solpaneler til biler med forbrændingsmotor. Tredje generation af teknologien vil være introduktionen af et let solpaneltag til batteridrevne elbiler.
Førstegenerationssystemet, som skal anvendes på hybridbiler, består af en struktur af solpaneler fremstillet af silikone, der er integreret i bilens standardtag. Det system kan oplade batteriet 30-60 procent i løbet af en almindelig dag – selvfølgelig afhængigt af vejrforholdene.
Både lys og opladning
Anden generation af systemet med et semi-transparent solpaneltag skal anvendes på biler med forbrændingsmotor, og det vil være første gang i verden, at den teknologi anvendes, oplyser Kia og Hyundai. De semi-transparente teknologier kan fx integreres i et panoramasoltag, så der kan komme lys ind i kabinen, samtidig med at bilens batteri oplades. Anvendelsen af solopladningssystemer til biler med forbrændingsmotor vil gøre det muligt for bilerne at opfylde de stadigt strengere miljøkrav, der regulerer CO2-emissionerne.
Tredje generation af systemet testes i øjeblikket. Det er udviklet til at kunne anvendes på taget og motorhjelmen på elbiler for at maksimere den elektriske energi.
Hyundai lancerer første generation af teknologien i sine biler efter 2019, mens Kia i nærmeste fremtid vil annoncere sine planer om at anvende den nye teknologi i mærkets biler.
Andre producenter arbejder med lignende løsninger. Fx har vi for nylig testet Toyotas Prius Plugin hybrid ’Solar’, som har et solpanel på taget. Det bidrager ifølge Toyota til op til 1.000 ekstra kilometers el-kørsel om året.
Læs testen her: Prius Plug-in – smooth men aparte øko-cruiser
FAKTA: Sådan fungerer solpanel-teknologien
Sol-opladningssystemet består af et solpanel, en styreenhed og et batteri.
Et 100 W solpanel kan producere op til 100 Wh energi (under ideelle forhold: middagstid på en sommerdag 1.000 W/m2 strålingsintensitet).
Styreenheden omfatter Maximum Power Point Tracking (MPPT), som styrer spændingen og strømmen for at øge effektiviteten af den elektricitet, der indvindes via solpanelet.
Strømmen konverteres og lagres i batteriet eller anvendes til at reducere belastningen af bilens vekselstrømsgenerator, hvorved bilens rækkevidde øges.