Stor gruppe i EU har ikke opgivet håbet om at rokke ved forbud mod fossilbiler fra 2035. Også næste års CO2-bøder er under hårdt pres.
Europa-Parlamentets største gruppe lovede allerede i januar, at de efter sommerens parlamentsvalg ville intensivere presset for at ændre det forbud mod fossilbiler, som Parlamentet selv vedtog i 2023. Nu er det nyvalgte EU-Parlament kommet godt i gang, og løftet skal indfries.
EPP – Det Europæiske Folkeparti, sammenslutningen af EU-landenes konservative partier – går dermed arm i arm med store dele af den europæiske bilindustri. Sammen øger de presset på EU-Kommissionen for at få lempet det forbud, der fra 2035 forbyder produktion af fossildrevne biler i EU.
Den konservative gruppe, der er den største i EU-Parlamentet med 188 ud af 720 medlemmer, kræver, at den nytiltrådte Kommission tidligt i 2025 ændrer forbuddet. Gruppen vil have, at det efter 2035 stadig skal være muligt at sælge fossildrevne biler, som kører på biobrændstof og andre alternative brændstoffer. Kravet er også, at salg af nye opladningshybrider skal være tilladt efter 2035.
CO2-bøderegn skal udsættes
Men her stopper EPP-gruppens krav til Kommissionen ikke. EPP kræver også, at EU udsætter den CO2-bøderegn, som en del bilproducenter kan forvente allerede næste år. Fra 1. januar 2025 må en bilproducents mærker i gennemsnit udlede 94 gram CO2 pr. kilometer. For hvert gram over 94 idømmes producenten en klimabøde på 95 euro (ca. 710 kr.).
Siden 2021 har kravet været 118 g/km, og EU har ifølge analyseinstituttet Dataforce siden uddelt CO2-bøder på 550 millioner euro (ca. 4,1 mia. kr.). 2025-kravet betyder ifølge lobbyorganisationen ACEA, der er en sammenslutning af de europæiske bilproducenter, at industrien potentielt kan se frem til CO2-bøder på ikke mindre end 15 mia. euro (ca. 112 mia. kr.).
Den konservative gruppes krav er, at de strammere CO2-krav skal udsættes til 2027.
Svaret er nej
EU-Kommissionens genvalgte formand, tyske Ursula von der Leyen, kommer selv fra EPP-gruppen. Det samme gør hendes kommissær for klimaindsats, hollandske Wopke Hoekstra, og han er fuldstændigt klar i mælet.
Nyhedsbureauet Reuters fangede forleden Hoekstra i Bruxelles. Hans replik var “nej. Svaret er nej”, da han blev spurgt, om Kommissionen overvejer at udskyde CO2-forbuddet til 2027.
Klimakommissæren blev ikke spurgt til, om han påtænker at lempe 2035-reglerne om forbud mod fossildrevne biler. Indtil videre har både han, kommissionsformand von der Leyen og den samlede Kommission stået fast på, at forbuddet gælder. Og det ser ikke ud til at blive ændret.
Ønsker økonomisk støtte
Den europæiske bilindustri mener, at CO2-bøderne vil kanalisere penge væk fra investeringer i elbiler. De investeringer er nødvendige, hvis man skal kunne konkurrere med strømmen af elbiler fra Kina. Samtidig er man ramt af, at europæernes overgang til elbiler ikke går så hurtigt som ventet.
Det kinesiske regime støtter sin bilindustri med massive subsidier, og ACEA er ikke i tvivl om, hvad der skal til, hvis europæerne skal klare sig.
“Dem, der har lavet reglerne, har ikke sikret de nødvendige betingelser (for omstillingen til elbiler, red.), for lade-infrastruktur, for stabile ordninger, priser på energi og så videre og så videre,” sagde Renaults topchef og ACEA-formand Luca de Meo forleden.
Omskrevet betyder det, de Meo siger, at den europæiske bilindustri har brug for økonomisk (stats)støtte fra de europæiske lande, hvis kampen mod kineserne skal vindes.
Af redaktionen