Direktør for dansk ladeoperatør er enig med Konkurrencerådet – halvdelen af alle elbilejere betaler for meget for opladning derhjemme.
Lars Bonderup Bjørn, adm. direktør for energiselskabet og ladeoperatøren EWII, kaster sig nu også ind i diskussionen om faste priser på ladeløsninger til elbilister. Og modsat konkurrenter som Clever og Norlys er han imod faste priser og enig med Konkurrencerådet, der allerede i 2023 fastslog, at såkaldt bundling ”kvæler konkurrencen” og får kunderne til at betale overpris for el.
Bundling slår flere services som hjemmeopladning, offentlig ladning, refusion af elafgift, serviceaftale mm. sammen i én pakke til en fast månedlig pris.
Clever, Danmarks største ladeoperatør, er kendt for deres faste priser. Tidligere i denne måned gik konkurrenten Norlys også ud med et tilbud om faste priser baseret på bundling.
”Det er jungleloven”
Men i et opslag på LinkedIn går EWIIs Lars Bonderup Bjørn imod faste priser:
”Vi har ingen fast pris for ladning. Vi synes heller ikke, det er en god idé. Enten kører du for lidt, og så betaler du for meget – eller også kører du for meget, og så kører du på nas fra dem, der kører for lidt. Det er jungleloven. De kloge narrer de mindre kloge.”
”Jeg siger det lige igen: 50% af ALLE elbilejere med hjemmeladning betaler 70% FOR MEGET for deres ladeløsning,” skriver Lars Bonderup Bjørn på LinkedIn.

EWIIs direktør erkender, at det åbenbart er svært at forklare danske elbilejere, at faste priser på ladeløsninger fordyrer strømmen markant. Han efterlyser lige frem gode råd til forklaringer.
Kritik af Clever
Lars Bonderup Bjørn er langt fra den første, der kritiserer faste priser på ladeløsninger.
I et debatindlæg i Jyllands-Posten 6. marts, skrev Forbrugerrådets direktør, Winni Grosbøll bl.a. at ”Markedet for opladning af elbiler er nemlig alt for låst af særligt én stor aktør, og det går ud over forbrugernes pengepung. Som det er i dag, betaler halvdelen af forbrugere med hjemmeopladning nemlig 70 pct. for meget for at lade deres bil op. Det betyder i kroner og øre, at halvdelen af forbrugerne i gennemsnit betaler op til 520 kr. om måneden (!) for meget for få strøm på bilen.”
Den ene store aktør som Winni Grosbøll henviser til, er Clever. Siden har Norlys altså valgt at tilbyde en lignende ordning til sine kunder.