Lad de store el-SUVere betale for små elbiler til folket, lyder rådet til den kommende afgiftsomlægning fra Hvilkenbils Jens Velling.
Forleden testede Hvilkenbil endnu en elektrisk SUV. Denne gang en af de helt store - den over fem meter lange og 2.750 kg (!) tunge Volvo EX90 med mere end 500 hestekræfter.
Giga-Volvoen er et iøjnespringende eksempel på, hvad den fraværende eller meget beskedne registreringsafgift på elbiler betyder for den danske bilpark. Hensigten med at udbrede elbiler er lykkedes over alt forventning. To ud af tre nye biler, der sælges i dagens Danmark, er elbiler. Inden 2030 vil over én million biler i Danmark køre på ren strøm. En kæmpe gevinst for miljøet og folkesundheden, der slipper for tonsvis af CO2 og sundhedsskadelige partikler.
Bagsiden af medaljen er, at den danske bilpark har fået elefantitis. Registreringsafgiften er de facto afviklet, og det får velbeslåede danskere til at vælge større, tungere og mere potente biler end nogensinde før i Danmarkshistorien.
Vi er blevet som amerikanerne
Vi er blevet lige som amerikanerne, der sætter lighedstegn mellem stort og godt. Jo større biler, desto bedre. Skidt med, at Danmark fylder et hjørne af Texas - min elbil skal være større end naboens, og hestekræfter kan man aldrig få nok af, synes devisen at være.
Desuden kører min SUV på grøn strøm fra vindmøller, så hvad er problemet?
Fair nok. Man kan dårligt fortænke danskerne i at nyde elbilfesten for fuld pedal efter årtier med en af verdens højeste bilafgifter, der af mange blev opfattet som en misundelsesafgift.
Brug for pengene
Men nu står Danmark ved en skillevej, hvor registreringsafgiften efter planen skal have et gradvist comeback. Afgiften har altid været en pålidelig malkeko for staten, og i en tid, hvor der skal bruges milliarder på oprustning og endnu mere velfærd (behovet for "mere velfærd" er som bekendt uudtømmeligt i Danmark), er der næppe nogen vej uden om. Vi har simpelthen brug for pengene.
Men regeringen ryster på hånden. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil på samme tid sikre elbiler til alle og holde momentum i en udvikling, der understøtter statens klimamål. Regeringen frygter, at en genindførsel af afgifter vil sætte salget af elbiler i stå. Derfor er regeringen gået i tænkeboks for at overveje, hvordan man på samme tid kan holde fart i omstillingen til elbiler og igen få gang i den gyldne malkeko, registreringsafgiften.
Afgift baseret på teknik
Efter min oplevelse med Volvo EX90 har jeg et indlysende forslag: Indfør gradvist stigende afgifter på elbiler baseret på tekniske facts som størrelse, vægt, forbrug og motorkraft. Jo større, tungere, strømslugende og potent bilen er, desto større afgifter. Hold til gengæld de små, fornuftige elbiler som flertallet af danskere har råd til og som opfylder langt de flestes behov, fri for afgifter.
Med andre ord: Lad de rige danskere, der har råd til monstrøse SUVere betale for, at hr. og fru Danmark kan komme ud at køre i nye, sikre og miljøvenlige elbiler som Renault 5, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, VW ID.3 og hvad de ellers hedder.
Det er en no brainer, for de rigeste danskere vil stadig have råd til deres luksus-SUVere, mens flertallet af befolkningen kan købe en elbil for de godt 200.000 kr., som er smertegrænsen for de fleste danskere.
Lad de store betale for de små
Ja, det er klassisk, socialdemokratisk fordelingspolitik, men efter at have kørt i Volvo EX90 er det også lige før, at jeg om ikke kipper med den røde fane, så i hvert fald hejser det røde advarselsflag: For hvorfor er det lige, at det er stort set afgiftsfrit at køre i så enorme køretøjer, der ikke kan være i en p-bås, træder som en mindre lastbil på asfalten, har ukontrollable kræfter for uøvede chauffører og vil forvandle udbredte danskerbiler som VW Up, Hyundai i10, Toyota Aygo og Peugeot 107 til sammenkrøllede øldåser i et sammenstød?
Folk må vælge de biler, de vil - der skal være frit valg i et frit land. Men det er kun rimeligt, at man betaler lidt ekstra for biler, der på alle måder belaster deres omgivelser mere end andre.
Så her er dit gyldne kompromis til en omlægning af registreringsafgiften, Rasmus Stoklund: Lad de store betale for de små! Den retorik plejer at give klapsalver i dit parti, og i denne sammenhæng bør den også kunne samle politisk flertal for en indlysende, ukompliceret og retfærdig løsning: Højere afgifter på store elbiler, lavere afgifter på mindre elbiler.
Det vil også reducere udledning af støj fra bilerne👍