Opbremsningen i efterspørgslen efter elbiler har øget efterspørgslen på andre. Det resulterer i længere leveringstider på Toyotas hybrider.
Antallet af hybridbiler på Toyotas lagre skrumper. Det gælder på markeder verden rundt – hjemme i Japan, i Kina, i USA og i Europa. Konsekvensen er længere leveringstider på Toyota-hybrider, og den er nu dobbelt så lang som for fem år siden.
Ikke alarmerende lang og ingenting sammenlignet med leveringstiden på mange elbiler, når den er længst. Men alligevel er det markant, at Toyota-kunder nu skal vente over to måneder på at få leveret deres hybridbil.
Informationerne kommer fra nyhedsbureauet Reuters og er bl.a. citeret i mediet Business Insider. Reuters har talt med kilder på forskellige markeder.
Et plus på næsten 10 pct. på lidt over et år
Det globale salg af hybridbiler, inklusive opladningshybrider, steg fra 5,7 millioner i 2020 til 16,1 millioner i 2024.
I EU udgjorde andelen af nyindregistrerede hybridbiler i dette års to første måneder 35,2 pct., opladningshybriderne 7,4 pct. I hele 2024 var andelen af solgte hybrider i EU 30,9 pct., andelen af opladningshybrider 7,1 pct. I 2023 var de tilsvarende tal 25,8 pct. og 7,7 pct.
Så det øgede salg af hybrider i EU er markant.
Ifølge de Toyota-kilder, som Reuters har talt med, er leveringstiderne længst for Yaris Cross Hybrid og RAV4 Plug-in Hybrid.
Toyota Danmark oplyser til Hvilkenbil, at længere leveringstider – heldigvis – ikke er noget, man kan genkende i Danmark. Her kører man “pt. med helt normale leveringstider”.
Af redaktionen