Konkurstruede Fisker forsøger sig med lagersalg og rabatter på over 220.000 kr. Men går Fisker konkurs, er bilerne formentlig værdiløse.
Så er årets vildeste lagersalg i gang: Fisker forsøger at rydde lageret af den elektriske SUV Ocean i et forsøg på at skaffe kapital til det konkurstruede selskab.
Ifølge Fiskers hjemmeside drejer det sig i Danmark om 40 biler, der står hos Fisker i henholdsvis København og Vejle.
Størst rabat får du på en Fisker Ocean Ultra med 690 km rækkevidde. Her er prisen sat ned fra 523.657 til 302.957 kr. – en besparelse på 220.700 kr.
De fleste lagerbiler er dog modellen med Extreme-udstyr og 707 km rækkevidde, der oprindeligt kostede fra 570.418 kr. Ocean Extreme fås nu med en rabat, der typisk ligger på knapt 184.000 kr.
Lidt overraskende kan du også få den topudstyrede lancerings-model One – men den er ikke sat ned. Alt efter udstyr er prisen fortsat 614.306 eller 636.538 kr., hvilket må siges at være mange penge i betragtning af, at Fisker Inc. er konkurstruet.
Forvent ingen garanti
Risikoen ved det fristende tilbud er, at du som køber hverken kan regne med garanti eller mulighed for efterfølgende service på bilen. Eller som Fisker skriver med småt på selskabets hjemmeside:
“På grund af den aktuelle økonomiske situation er der risiko for begrænset support og begrænset service til bilerne.” Videre heddet det, at ”købere må forvente et permanent tab af muligheden for at håndhæve krav for materialefejl og garantikrav”.
Skal du købe?
Spørgsmålet er så, om man skal slå til og købe en moderne, veldesignet elbil med lang rækkevidde og masser af udstyr til absolut discountpris? Eller bare løbe skrigende væk i betragtning af de truende fremtidsudsigter og de mange problemer, der har plaget Fisker siden lanceringen af Ocean?
Adskillige eksperter har været ude at advare mod køb.
Hvilkenbil er enig; som forbruger løber du en enorm risiko. Hvis Fisker ender i konkurs, vil der ikke være garanti på bilen, ingen nødvendige softwareopdateringer, ingen adgang til autoriseret service og lageret af reservedele vil hurtigt blive udsolgt.
Reelt køber du en ’engangsbil’: Første gang du får en driftsforstyrrelse eller brug for en vital reservedel eller softwareopdatering, kan du blive nødt til at parkere bilen permanent.
Du skal ikke håbe på at blive reddet af en tredjepart, der f.eks. vil bruge ressourcer på at tilbyde softwareopdateringer eller fremstille reservedele. Fisker har blot fremstillet 10.000 biler og kun solgt godt halvdelen af dem. Flåden af Fisker Ocean er simpelthen så lille, at der ikke er nogen forretning i at tilbyde service og reservedele. Ocean-ejere vil være overladt til sig selv.
Redning mod alle odds
Men, for der er altid et men: Fisker Inc. arbejder på at redde virksomheden. Som tidligere omtalt mislykkedes første forsøg, hvor Fisker Inc. angiveligt forsøgte at lande en samarbejdsaftale med Nissan.
Nu afsøger Fisker Inc. andre muligheder. Det kan være samarbejde med en anden bilproducent, et lån eller en kapitalindsprøjtning. Man kan heller ikke udelukke salg til en anden producent, der kan se muligheder i navnet Fisker, de åbenlyse design-kompetencer og de relativt modne planer for flere spændende modeller som den kompakte og billige PEAR og pick-up’en Alaska.
Lykkes redningsmissionen mod alle odds, kan risikovillige købere gøre et mindre kup, hvis de trodser al logik og slår til på Fiskers aktuelle lagersalg.
Der er dog tale om et meget lille halmstrå på det brandvarme marked for elbiler. Lige nu er det et marked præget af for mange udbydere, vigende salg og en priskrig, der kommer til at koste flere – især små – elbilsmærker livet.
Kan blive endnu billigere
Hvilkenbils vurdering er derfor fortsat, at risikoen er for stor. Hvis det aktuelle lagersalg ikke flytter tilstrækkeligt med biler, kan Fisker endda blive tvunget til at sætte bilerne yderligere ned – og alligevel ende i en konkurs.
I den nuværende situation kan køb af en Fisker Ocean derfor bedst sammenlignes med en lodseddel: Chancen for gevinst er der – men al logik tilsiger, at du ender med en nitte.