Jaguar og Land Rover er på vej med teknik, der kan opdage, undgå og advare andre bilister mod store vejhuller. Myndighederne får også besked på at lappe hullerne.
Alle bilister kender oplevelse: Du kommer kørende og pludselig dukker der et hul, et dybt kloakdæksel eller en skarp kant op på vejen. Det er for sent at styre uden eller bremse og du rammer forhindringen med et drøn, der sender rystelser op gennem rat og sæde – og måske ender med en tur på værkstedet og en regning for ødelagte dæk eller knækkede hjulophæng.
På verdensplan løber den slags skader op i milliarder hvert år for bilejere og forsikringsselskaber.
Men nu har Jaguar og Land Rover fået en lettere genial idé. De fineste udgaver af det britiske traditionsmærkes offroadere og crossoverere er nemlig udstyret med et avanceret affjedringssystem kaldet MagneRide. Teknikken scanner vejen foran bilen for derefter konstant at forberede den elektroniske affjedring til underlaget.
Nu vil briterne forbedre teknikken. Ved hjælp af flere fintfølende sensorer og et avanceret stereokamera kan underlaget aflæses endnu mere præcist. Endnu inden hjulene rammer vejhuller, kloakdæksler, kantsten eller andre forhindringer på vejen, får chaufføren en advarsel, der vises på forruden.
Og det er kun begyndelsen: På sigt skal fremtidens Land Rover sende advarsler om vejhuller videre til andre biler på vejen. Når de selvkørende biler er en realitet om 10-20 år, kan bilen endda selv styre uden om eller bremse for vejhuller.
Land Rovers og Jaguars ‘vejhuls-radar’ skal også bruges af de lokale vejmyndigheder: Briterne har indledt et forsknings-samarbejde med kommunen i Coventry om at sende information om vejhuller direkte til vejmyndighederne, så de hurtigst muligt kan sende et vej-sjak ud for at lappe huller, lukke kloakdæksler eller udjævne skarpe kanter på vejen.
Læs også: Land Rover med luksus til børnefamilier