Produktionskapaciteten er høj, men salget er sløjt – noget skal ske. Tesla sætter renten ned, hvis man får leveret inden 30. juni.
En rente på 0,99 procent de første tre år skal lokke flere købere til Tesla. Kampagnen er netop lanceret og gælder på alle modeller, hvis blot bilen er leveret inden udgangen af juni. Afhængigt af model og valg af udstyr er leveringstiden fra to til seks uger, så vil man være på den sikre side, skal den nye Tesla bestilles inden midten af maj.
Når de tre år er gået, stiger lånerenten til 4,5 pct. Lånet løber i 10 år, så det er syv år med renten på 4,5 pct.
Hvis man slår til på den billigste Model Y (foto øverst) til 340.000 kroner, er udbetalingen 68.000 kr. Den månedlige ydelse de første tre år med en rente på 0,99 pct. er 2.501 kr. De følgende syv år skal der betales 2.807 kr. om måneden. Besparelsen ved de tre års lave rente er i lånets 10-årige løbetid godt 11.000 kr. I alt kommer man til at betale 404.000 kr. for sin Model Y til 340.000 kr.
Den billigste Model 3 koster 300.000 kr. Udbetaling 60.000 kr., i tre år 2.216 kr. pr. måned, og derefter syv år med 2.487 kr. om måneden. Besparelsen ved den lave rente i begyndelsen betyder, at man over 10 år sparer knap 10.000 kr. I alt betales lidt over 358.000 kr. for lånet.
Tjek andre lånemuligheder

Lave renter i første del af lånets løbetid har Tesla tidligere benyttet sig af. Senest i oktober, da man satte en 2024-slutspurt ind for at booste salget. Her var renten de første tre år nul procent og de sidste syv år 4,5 pct.
Tiltaget er umiddelbart attraktivt, men med en smule omhu vil ihærdige Tesla-købere formentlig kunne finde pengeinstitutter, der yder attraktive lån til køb af elbiler. Og lån, der over lånets løbetid kan matche eller overgå Teslas tilbud.
Nye tiltag
Teslas produktionskapacitet er stor, salget er faldet, og det samme er aktiekursen. Teslas omdømme går samme vej takket være topchef Elon Musks kraftige engagement i USA’s præsident Donald Trumps regering – det hele hænger sammen. Så noget skal ske.
En ny og billigere model er der de seneste år blevet talt meget om. Nu kommer den, nu kommer den ikke. Senest forlyder det, at Tesla ganske enkelt vil vælge at lænse de eksisterende og billigste udgaver af Model Y og Model 3 for udstyr og sælge dem som Teslas “nye”, billige modeller. Derved kan man bruge eksisterende komponenter og samlebånd fremfor at skulle investere i nyt til en helt eller delvist nyudviklet model.
En Model Y “light” vil så – måske – kunne ende med at koste 250.000 kr., altså 90.000 kr. mindre end den nuværende billigste.
Trump kan ikke lide elbiler
En af Teslas og Elon Musks udfordringer er, at manden, som Elon Musk har pumpet milliarder i, og som han er kynisk stor-oprydder som bestyrer af effektivitetsministeriet DOGE (Department of Government Efficiency) for, ikke har noget til overs for elbiler.
Præsident Trump indfører straftold. Han vil sætte gang i amerikansk olie-, kul og gasproduktion. Han vil samtidig fjerne alle statssubsidier, der hidtil har gjort elbiler mere økonomisk attraktive end fossildrevne biler. Hvis Trump ender med at fjerne al statsstøtte til elbiler – på engelsk kaldet regulatory credits – vil det ifølge CNN betyde, at Teslas bundlinje igen bliver dybrød.
Teslas bundlinje var frem til første kvartal 2021 afhængig af de forskellige støtteordninger, og først fra andet kvartal 2021 var regnskabet positivt uden subsidierne. Men fra første kvartal i år var plusset på bundlinjen ifølge blandt andre CNN igen afhængigt af subsidierne.
Elon Musks engagement i DOGE ophører angiveligt om kort tid. Han lovede i forbindelse med den såkaldte investor-konference i forbindelse med aflæggelse af første kvartals regnskab, at han igen vil flytte sit fokus tilbage til Tesla.
Hvilken effekt det har på Teslas fremtid, ser vi frem til at følge.
Af redaktionen