Syv centimeter kortere og 173 kilo lettere – Peugeot vil både sænke forbruget og øge køreglæden uden at det går ud over pladsen i den nye 208.
Fans af den legendariske Peugeot 205 kan tilsyneladende godt begynde at glæde sig til den nye 208, der kommer til Danmark i maj. Hvor først 206 og især 207 tog kraftigt på i vægt, er der dømt slankekur for afløseren. Til gavn for forbruget og ikke mindst Peugeots lidt forsømte adelsmærke; køreegenskaberne.
208 er syv centimeter kortere end 207, men bagagerummet rummer fortsat 270 liter. Kabinen skulle ikke lide under den let krympede størrelse. Samtidig smider de fleste udgaver hele 110 kilo, basisudgaven med benzinmotor bliver massive 173 kilo lettere. En del af forklaringen er nye, tre-cylindrede benzinmotorer med henholdsvis 68 og 82 hk, der begge udleder 99 gr. CO2 per km. Den mest sparsommelige diesel når ned på 87 gram CO2, hvilket kan oversættes til miljøvenlige 29,4 km/l.
Rat som i en go-kart
I bestræbelserne på at reducere forbruget, er lav vægt det nye sort for bilproducenterne: Jo færre kilo, der køres rundt med, desto bedre brændstoføkonomi. Sidegevinsten er bedre køredynamik fordi en let bil reagerer hurtigere end en tung.
Peugeot 208 kommer i første omgang som tre- og fem-dørs varianter. Derimod er det endnu usikkert, om der bliver plads til en stationcarudgave. Priserne er også ukendte. Alt tyder dog på, at Peugeot 208 lige som 207 har potentiale til at blive en af Danmarks mest solgte biler. Blandt fristelserne er en førerplads, hvor instrumenterne er placeret højt over et lille go-kart lignende rat.