Lange leveringstider sendte bilsalget 20 procent ned i 2022. Elbilerne bliver stadig mere populære og udgør nu en femtedel af salget.
Bilsalget fortsætter med at falde. I 2022 blev der solgt 148.295 nye biler, hvilket er et fald på 20 procent sammenlignet med 2021, hvor bilsalget også faldt.
Ifølge De Danske Bilimportører skyldes tilbagegangen især de lange leveringstider som følge af corona og krigen i Ukraine. Mange danskere har måttet vente både halve og hele år på deres nye bil, og det har fået mange til at udskyde købet eller købe en brugt bil i stedet.
Ikke mindst elbiler har været ramt af leveringsvanskeligheder. Alligevel stikker elbilerne ud som den positive historie om bilsalget i 2022. 21 procent eller godt en femtedel af alle nye biler solgt sidste år var nemlig elbiler. Helt præcist blev der solgt 30.830 elbiler herhjemme. Det er en stigning på næsten 24 procent sammenlignet med 2021 og bringer for første gang den danske bestand af elbiler over 100.000 styk.
Større udvalg af elbiler
Det ligner det folkelige gennembrud for elbiler blandt danske bilkøbere. Ifølge De Danske Bilimportører skyldes det, at modeludbuddet steg markant i 2022: Her kunne danskerne vælge mellem 55 forskellige elbiler – for blot to år siden var udvalget mere beskedne 29 modeller. Udbredelsen af flere ladestandere – ikke mindst lynladere langs motorvejsnettet – er også med til at accelerere den grønne omstilling blandt de firehjulede.
Omvendt har ladehybriderne mistet gnisten: Forrige år nød de godt af afgiftsfordele, men i 2022 steg afgiften, og det var med til at sende salget af ladehybrider ned med næsten 35 procent til i alt 26.441 biler. Dermed overhaler elbilerne for alvor ladehybriderne i salgsstatistikkerne.
Helt som forventet taber biler med dieselmotor fortsat terræn. Fra 13 procent af bilsalget i 2021 til 10 procent i 2022. Benzinbiler holder skansen med en samlet markedsandel på 51 procent.
Vi vælger SUV
Når det gælder biltype har danskerne – som resten af verden – en klar favorit: SUVerne går som den eneste biltype frem – endda med hele 10 procent, så de høje biler nu sidder på hele 53,6 procent af salget.
Kigger vi på de enkelte bilmodeller og mærker, er VW-koncernen den store vinder blandt elbilerne: Skoda Enyaq (billedet) er Danmarks mest solgte elbil 2.431 eksemplarer – og den 9. mest solgte blandt alle biler. Samtidig finder vi biler som VW ID.5, VW ID.5, Audi Q4 e-tron og Cupra Born – alle fra VW-koncernen – på listen over de 10 mest solgte biler.
Ford Kuga er med afstand Danmarks mest solgte ladehybrid med 501 styk – mere end dobbelt så mange som nummer to, Audi Q3. Peugeot 208, der både fås som benzin- og elbil er Danmarks mest solgte bilmodel – 3.918 danskere købte den franske mini i 2022.
Trods den fortsatte nedtur for det danske bilsalg, steg den samlede bestand af biler med mere end 12.000 biler i 2022. I alt kører der 2.794.048 biler på de danske veje – det er rekord, og svarer i runde tal til, at der en bil i Danmark for hver to danskere.
Trods salgsnedgangen tror De Danske Bilimportører på bedre tider i 2023:
”Året 2022 blev et begivenhedsrigt år i branchen, hvor forsyningsproblemerne dikterede hverdagen i den globale bilindustri. Dog har vi været forbi de værste udfordringer og de længste leveringstider, så vi ser frem til et mere stabilt 2023,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.