Peugeot e-208 får et facelift, der inkluderer kraftigere elmotor og større batteri. Reduceret forbrug giver en rækkevidde på op til 400 km.
Peugeot e-208 er blandt de mindste og billigste elbiler på det danske marked. Alene af den grund har den sikret sig en solid fanskare – og den bliver næppe mindre næste år.
I 2023 får den fikse franske elbil nemlig en større teknisk overhaling, der også fortæller en interessant historie om den enorme udvikling, som elbiler er inde i.
Kort fortalt får Peugeot e-208 nemlig mere af alt det gode, mens forbruget falder og rækkevidden bliver længere. Teknisk handler det om, at e-208 får samme drivline som den kommende, elektriske udgave af den større E-308. Det vil sige en nyudviklet elmotor på 115 kW (156 hk) og et lidt større batteri på 51 kWh.
Reduktionsgear og varmepumpe
I den nuværende model hedder de tilsvarende tal 100 kW (136 hk) og 50 kWh. Nyt er også et reduktionsgear, og det er med til at sænke forbruget fra 15,5 til 12 kWh pr. 100 km. Dermed bliver e-208 ikke blot hurtigere, men øger også sin rækkevidde fra 362 til 400 km. En varmepumpe bliver standard og øger effektiviteten af både varmeanlæg og aircondition. Det skal forbedre rækkevidden i de kolde vintermåneder.
Opladningen foregår enten ved hjælp af en tre-faset on-board lader med 11 kW eller med op til 100 kW i en offentlig ladestander. Det betyder, at e-208 kan lade fra 20 til 80 procent på lidt under 25 minutter. Alt andet lige bliver det altså lidt nemmere at køre langt i en af landets mindste og billigste elbiler.
Helt billig bliver den opdaterede Peugeot e-208 dog ikke. Den nuværende model har allerede taget et kraftigt prishop fra 250.000 til 290.000 kr., og vi ved endnu ikke, hvad den nye pris bliver, når bilen kommer til Danmark næste år.